Sosyal medya

Konu dışı

Aşı onaylandı! Peki şimdi ne olacak? | Covid-19 aşılarının bugünü ve geleceği

Bildiğiniz gibi birçok farklı aşının başarı haberlerini aldık. Bu aşılarla ilgili mevcut bilgileri, kafa karışıklıklarını önleyebilmek adına sizler için derleyip topladık.


İlginizi çekebilir: COVID-19, akıllı aksesuar pazar payını %30 daha artıracak!

reklam
Aorus reklamı

Hangi aşı, hangi avantajlara sahip

Başarı haberini aldığımız ilk aşı, Amerikan Pfizer ve Alman BioNTech ortaklığındaki aşı oldu. Sona eren araştırmalara göre, bu aşının başarı oranı %95 olarak belirlendi. Ardından Amerikan Moderna’nın aşı haberini aldık ve Moderna aşısı da %95 başarı göstermişti. Hemen sonrasında da Oxford ve AstraZeneca ortaklığında geliştirilen aşının haberini aldık. Bu aşıda da farklı uygulama gruplarına göre %70’ten %90’a kadar başarı gözlendi. Ortak olarak bu 3 aşı da, yaklaşık 1 ay arayla 2 doz halinde uygulanıyor.

Pfizer-Biontech aşısı ve Moderna aşısı mRNA aşısıyken; Oxford-AstraZeneca aşısı daha geleneksel yöntemlerle üretilmiş bir aşı. Bu aşılardan Oxford tarafının aşısı ise çok daha ucuz olacak gibi görünüyor. Oxford aşısı için belirlenen fiyat, doz başına yaklaşık 3.5 USD olarak belirlenmiş durumda. Oxford’un fiyat avantajı yakalayabilmesinin en önemli sebepleriyse, günümüzdeki aşı tedarik zincirinin geleneksel aşılara uygun bir yapıda olması (ki bu sayede sevkiyat ve depolama bu aşı için çok kolay bir hale gelecek) hem de AstraZeneca’nın bu aşıdaki karlılığı çok düşük seviyelerde tutacak olması. Hatta bazı Commonwealth ülkeleri zaman kaybetmemek adına Oxford aşısını çoktan depolamış durumda. Burada amaç; aşı eğer onay alıp kullanılabilir hale gelirse kritik sektörlerdeki çalışanların ve risk grubunda yer alan insanların aşılanmasına hemen başlanabilmesi. Hatta şuan Oxford’un aşısından 4 milyon doz üretilmiş durumda ve kullanılmak için European Medicines Agency’nin; yani EMA’nın (bunu Amerika’dan bildiğimiz FDA’ın Avrupa’daki eşdeğeri gibi düşünebilirsiniz) onayı bekleniyor. Bu gibi avantajlar sayesinde Oxford-AstraZeneca ortaklığındaki aşının kat be kat daha kolay üretilip yaygınlaşabileceğini öngörebilmek de zor değil. Hatta Astra Zeneca başkan vekili Mene Pangalos’un beklentisi 2021 yılı içinde 3 milyar doz aşının üretilebilmesi yönünde.

Adventure İstanbul

mRNA aşılarının önemi ne

Öte yandan diğer 2 aşıya baktığımızda mRNA aşısı olduğunu görüyoruz. mRNA aşısı henüz yeni bir metod. Bu yüzden lojistik anlamda bu mRNA aşılarına uyum sağlanması süreci de söz konusu. Peki mRNA aşısı nasıl çalışıyor. Basitçe şu şekilde açıklayalım: mRNA yani Messenger RNA aşısı içinde tekli sarmalda saklanan bilgi, vücudunuzun savunma hücreleri tarafından ele geçirilerek; benzer sarmalı taşıyan başka bir patojenin saldırısına önceden hazırlıklı olmasını sağlıyor. mRNA aşılarının öne çıkan özelliği vücutta o hastalığa karşı çok ciddi bir bağışıklık sağlayabiliyor olmaları. Geleneksel aşılarda da virüsün zayıflatılmış versiyonu vücuda verilerek bağışıklık sisteminin tepki vermesi bekleniyor. Haliyle bunlar çok farklı yöntemler. Zaten günümüzde bile hala bağışıklık sistemimizin birçok fonksiyonu çok karışık ve tıp doktorları için keşfedilmeyi bekleyen çok fazla detay var.

Konuyu çok dağıtmadan devam edelim. Biliyorsunuz Pfizer-Biontech aşısı için -70 derecelerde depolama koşulları gerekiyor. Bu lojistik anlamda ciddi bir problem olsa da; çözülemeyecek bir sıkıntı olarak görülmüyor. Zaten Pfizer aşısı için doz başına 20 dolar maliyet biçilmiş durumda. Moderna’daysa şirketin CEO’su Stéphane Bancel’ın yaptığı açıklamaya göre doz başına 25-37 dolar arası bir fiyat biçilecek. Her ne kadar global sağlık durumu söz konusu olsa da Amerikan şirketleri için birincil öncelik tabiki karlılık olduğu için Oxford’un 3.5 dolarlık aşısına kıyasla bu fiyatları haliyle normal karşılıyoruz.

Başka hangi aşılar başarı vadediyor

Hem Rusya’nın Sputnik 5 adını verdiği aşı hem de Çinli firmalar SinoVac ve SinoPharm’ın aşısı öne çıkıyor. Biliyorsunuz Sinovac’ın aşısının ülkemizde de klinik denemeleri Eylül’den beridir yapılıyor. Bu aşının da immün bir reaksiyon geliştirdiği belli oldu fakat güncel verilerle bu aşının oluşturduğu bağışıklık düzeyi hala soru işareti. Ama umuyorum ki bu aşı da yeterli başarı oranına ulaşacaktır zira eğer SinoVac’ın aşısı başarılı olursa Türkiye’nin süreçteki iş birliğinden dolayı bu aşıya erişiminin kolay olması bekleniyor. Bu durum ülkece hepimizin avantajına olacaktır.

Henüz ön plana çıkmamış diğer aşılara da değineyim. Bunlar arasında ABD merkezli Novavax ve Janssen yani Johnson&Johnson’ın aşı denemeleri var. Fransız şirket Valneva ve Sanofi’nin test fazları devam eden birer aşıları var. Bir de Hintli şirket Bharat’ın Covaxin adında bir aşısı var. Umarız sürecin devam ettiği bütün noktalarda gerek Asya olsun gerek Amerika veya Avrupa; olumlu ve güzel gelişmeler alabiliriz. Başarıya ulaşan birçok aşının bulunması hepimizin yararına olacaktır. Sonuçta tarihte birçok hastalık aşılarla tamamen yok edilemese de bastırılıp neredeyse yok denilebilecek düzeye kadar geriledi; bunu da unutmamak lazım . Bunlar arasında kızamık, çiçek, çocuk felci, boğmaca, tifo, kuduz gibi birçok hastalık var. Umarız kısa zaman içinde Covid-19 için de aynı durum söz konusu olacak.

Tekrardan hatırlatmak gerekirse biz doktor veya biyolog değiliz. Konuyla ilgili bilgileri derli toplu bir şekilde sunabilmek için sizlere hazırladığımız videodan umarız keyif almış ve bir şeyler öğrenebilmişsinizdir.

Yorum yapmak için tıklayın

Yorum yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Genel

Cem Bölükbaşı artık Formula 3’te!

Cem bölükbaşı Formula 3

Simülasyon yarışlarda kazandığı şampiyonluklarla adından söz ettiren ve simülasyondaki gücünü gerçek dünyada pistlere de taşıyarak; dünyada artık parmakla gösterilmeye başlayan genç yarış pilotu Cem Bölükbaşı; BlackArts Racing ekibiyle, Formula 3 Asya şampiyonasında kariyerinin ilk tam sezonunu yarışmaya hazırlanıyor.


İlginizi çekebilir: Türkiye Grand Prix, Formula 1 2020 sezonunun en iyi yarışı seçildi

reklam
Aorus reklamı

Cem Bölükbaşı’nın ilk yarışı Dubai’de olacak

E-sporda kazandığı dünya şampiyonlukları ardından son iki sezondur profesyonel yarış pilotu olarak gerçek pistlerde de başarılı bir kariyer sürdüren Cem Bölükbaşı, 2021’de vites büyüttü. Bölükbaşı, toplamda 15 yarış üzerinden gerçekleştirilecek Formula 3 Asya serisine katılarak; kariyerinin ilk tam sezon Formula şampiyonasını tamamlamaya hazırlanıyor. Bölükbaşı, F3 Asya serisinde BlackArts Racing Team adına mücadele ederek; önemli bir yarış deneyimi elde etmiş olacak.

cem bölükbaşı

Adventure İstanbul

F3 Asya serisinin ilk ayağı, 29-30 Ocak tarihleri arasında Dubai’de gerçekleşecek. İlk hafta sonu toplamda üç yarış; 4-5 Şubat ve 6-7 Şubat tarihleri arasında Abu Dhabi, Yas Marina’da ise üçer yarış düzenlenecek. Bu sezon başarılı pilotlar Lorenzo Fluxa, Zdenek Chovanec ve Rafael Villagomez ile aynı takımda yarışacak olan Bölükbaşı; 12-14 Şubat ve 19-20 Şubat tarihleri arasında gerçekleştirilen son iki ayakta da üçer yarış tamamlayıp; toplamda 15 tek koltuk araç yarışını geride bırakacak. Dileyenler, yarışları F3 Asya’nın YouTube kanalından canlı olarak izleyebilecek.

Formula 3

Sezon öncesi heyecanını paylaşan Bölükbaşı, “Motorsporlarının en üst seviyesi olan Formula 1’de ülkemi temsil etme hayalime bir adım daha yaklaşıyorum. Çok mutluyum. Sanaldan gerçek pistlere geçen hikayemde yanımda olan herkese teşekkürlerimi sunuyorum. Basketbol, yelken gibi çok sayıda spor dalını destekleyen ve bu alanlarda ülkemizden genç sporcuların yetişmesini sağlayan Doğuş Grubu’na da, bu heyecanlı serüvenimde bana güvendikleri; ana sponsor olarak beni destekleyip ülkemi temsil etmeme vesile oldukları için özel teşekkürlerimi iletiyorum” dedi.

Cem Bölükbaşı kimdir?

cem bölükbaşı logo

İlk F3 deneyimini 2019 yılında Formula Renault Eurocup’ın 9. ayağında, Hockenheim pistinde elde eden genç yarış pilotumuz, tek koltuklu araç yarışında gösterdiği bu ilk başarılı performansla geniş kitlelerin dikkatini üzerine çekmeyi başardı. E-spordan gerçek yarışlara geçişin en başarılı ve dünyadaki nadir örneklerinden biri olarak otoriteler tarafından yakından takip edilen Bölükbaşı; 2019 ve 2020 sezonlarında GT4 Avrupa Şampiyonası’nda ise Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) takımının direksiyonunu paylaştı; 2020 sezonunu BOM takımında Pro-AM klasmanında ikincilik podyumunda tamamladı.

Devamını oku

Diğer

MediaMarkt’ta Teknoloji Festivali başladı!

MediaMarkt’ta Teknoloji Festivali başladı! Akıllı telefonlardan televizyonlara, küçük ev aletlerinden beyaz eşyalara kaçırılmayacak fırsatlar MediaMarkt’ta olacak. Bu kampanya 11-15 Ocak 2021 tarihleri arasında hem mağazalarda hem de mediamarkt.com.tr’de geçerli olacak.


İlginizi çekebilir; Tüm detayları ile Samsung Galaxy S21! | Neler sunacak?

reklam
Aorus reklamı

MediaMarkt’ta Teknoloji Festivali kampanyasında öne çıkan ürünler

Apple Watch Series 3

Apple’ın Apple Watch Series 6 ve Apple Watch SE modellerini çıkarmış olsa da fiyat/performans oranı olarak Series 3 halen en gözde modellerden. Apple Watch Series 3’ü de 1.799 TL fiyat avantajı ile kampanya kapsamında satın alabilirsiniz.

Adventure İstanbul

Arzum AR3003 Çaycı Çay Makinesi

Klasik demliklerden ziyade 0.7 litre demlik kapasitesi, kablosuz kullanım imkanı ve 360 derece dönebilme özellikleri sunan Arzum Çaycı ile çay yapması bile daha kolay. Gizli rezistans ile çayınızı ve suyunuzu sıcak tutma özelliği de mevcut olan ürünü 349 TL’ye satın alabilirsiniz.

Braun 3’ü 1 Arada Tıraş Makinesi ve Sakal Şekillendirici

Erkek bakımında öncü markalardan olan Braun’un pandemi sürecinde evde saç ve sakal bakımı için bire bir ürünü MediaMarkt’ın kampanyasına özel 289 TL’ye satılıyor.

Eski telefonunu getir iPhone 11’i götür!

Bu kampanyanın en dikkat çeken detaylarından biri olan iPhone 11 kampanyası MediaMarkt’ta! Fiyat/performans noktasında en sevilen iPhone modeli olan iPhone 11, eskiyi getir, yeniyi götür kampanyası ile 3.499 TL’den başlayan fiyatlarla satılacak. Cihazınızın marka modeli ve fiziksel durumuna göre değişen indirim ile çok daha uygun fiyata yeni iPhone 11 sahibi olabilirsiniz.

MediaMarkt’ta Teknoloji Festivali kampanyasında elbette sadece bizim sıraladığımız ürünler yok. Buradaki bağlantıdan bu kampanya dönemine ait tüm ürünlere ve indirimlere göz atabilirsiniz.

Not: Bu içerik MediaMarkt desteği ile hazırlanmıştır.

Devamını oku

Konu dışı

TikTok da, ülkemiz için temsilci atayacak!

TikTok temsilci

Ülkemizde getirilen yeni regülasyonlar gereği, birçok sosyal medya şirketinin yaptırımlardan etkilenmemek için ülkemizde temsilci ataması gerekiyor. Hatırlarsanız, YouTube ve VK da bu regülasyonlara uyum sağlayabilmek için ülkemize temsilci atamıştı. Şimdiyse, yapılan açıklamalara göre TikTok da ülkemiz için temsilci atayacak.


İlginizi çekebilir: Nvidia 2021 yılının ilk sürücü güncellemesini yayınladı

reklam
Aorus reklamı

TikTok, ülkemizdeki en popüler sosyal medya uygulamalarından biri

“Sosyal Medya Yasası” olarak isimlendirilen 7253 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” 1 Ekim itibarıyla yürürlüğe girmişti. Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Sayın Ömer Fatih Sayan’ın açıkladığı üzere, TikTok da bu regülasyonlar gereği ülkemize temsilci atayacağını belirtmiş durumda. Bu kanunun detaylarını yeniden hatırlatmak gerekirse; 1 milyon kullanıcıyı geçen yurt dışı kaynaklı sosyal medya şirketlerine, temsilci belirleme ve; belirlenen temsilcileri Türk yetkililere bildirme yükümlülükleri getirildi. Bunun için belirlenen son tarih ise, 2 Kasım olarak açıklanmıştı. Temsilci bildirmeyen sosyal medya platformları, aşamalı şekilde cezalandırılıyor.

Şirketten, konuyla ilgili açıklama geldi

TikTok tarafından yapılan açıklamaysa şu şekilde;

Adventure İstanbul

“Piyasadaki emsallerimizle birlikte Türkiye’de sosyal medya platformları için ana hatları belirleyen ve yerel temsilcinin atanması, yanıt süreleri, içerik kaldırma gibi taleplere ilişkin esasları da barındıran 5651 sayılı İnternet Kanunu’nu derinlemesine inceledik.

Faaliyet gösterdiğimiz pazarlarda, kimi zaman aynı fikirde olmasak bile, yerel yasalara saygı göstermeye kararlıyız. Bu nedenle, bir sonraki adım olarak, yerel bir tüzel kişilik oluşturmak ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti’ne yerel bir irtibat noktası sağlamak gibi yasaların getirdiği yükümlülüklere uyacağız ve toplumumuzda yaratıcılığın temelini oluşturan ifade özgürlüğüne olan bağlılığımızı sürdüreceğiz.

Bu durumun, TikTok’un içerik incelemesiyle ilgili ilkelerini etkilemediğini veya kullanıcı verilerini yönetme şeklimizi değiştirmediğini belirtmek isteriz. Hükümetlerden gelen kaldırma taleplerinin incelenmesi konusunda mevcut güçlü süreçlere sahibiz ve bunları yerel yasalara ve Topluluk İlkelerimize göre değerlendiriyoruz. Şeffaflık ana ilkemiz olduğundan dolayı, Şeffaflık Raporlarımızda gelen talepleri düzenli olarak açıklıyoruz. TikTok bünyesinde Türkiye’de milyonlarca kullanıcımız olmasından gurur duyuyoruz. Kullanıcı ve partnerlerden oluşan canlı yerel topluluğumuzu desteklemeye çalışırken, yaratıcılık ve ifade için kapsayıcı ve çeşitli bir platform sunmaya devam etmeyi umuyoruz.”

Devamını oku

HWP Podcast

Teknoloji gündemini HWP’den dinleyin! Podcast’imize abone olun.

HWP COIN’den Haberler