Şimdi bu yüzleri bile bilinmeyen genç çocuklar o kadar büyük bir marka değerine sahipler ki, örneğin ABD Başkanı Sn. Obama’nın bir tweet’i 1 günde 1000RT alırken, bu fenomenlerin tweet’leri 1 saatte 2000RT alıyor!
Geçen ay bir Türk filmi galasına davetliydim… Davet edildiğim organizasyonları, şirketleri, toplantıları, aklınıza ne gelirse birkaç gün öncesinden özellikle Facebook ve Twitter’dan araştırır ve takibe alırım. Filmin gösteriminden 40 dakika kadar önce iki gazeteci meslektaşımla muhabbet ediyorduk… Her zamanki gibi bir gözüm telefonumda tabii…
Bir baktım, galada olmayan Twitter fenomenlerinin çoğu hashtag’lerle filmin adını tweet atıyorlar… Amaç filmi gala gecesinde TT (Trend Topic) yapmak… Bu, sosyal medya ajanslarının çoğunlukla kullandıkları bir yöntem. Bazen hatırla bazen de parayla yaptırılıyor ama “piyasası” 2.000 TL!
Gazeteci arkadaşlarım da başlamazlar mı takibe “ha TT oldu, ha olacak” diye…
Dedim ki kendi kendime “güler misin ağlar mısın!”
Hadi adam gazeteci, bilmeyebilir konuyu… Ama sosyal medya ajanslarının bu kadar “cahil” olmaya hakları yok. Eğer cahil değillerse de müşterilerine konuyu farklı aktarıyorlarsa, o daha büyük ayıp…
Şimdi bu TT olayı, sosyal medya ajansları tarafından şu şekilde anlatılıyor… “Efendim, yüksek takipçi sayılı Twitter fenomenlerine ödeme yapılıyor. Fenomenler, aynı anda önceden belirlenmiş hashtag’leri yani # işareti ile başlayan ve aralarında boşluk bırakılmadan yazılan sözcük öbeklerini, genelde cümle içerisinde kullanarak tweet atmaya başlıyorlar. Fenomenlerin yüzbinlerce takipçileri olduğu için (!) bu tweet’ler yüzlerce, binlerce kez RT ediliyor ve “favori”lere alınıyor… Böylece o sözcük öbeği TT listesine giriyor. Böylece Türkiye’deki TT listesinde üst sıralara çıkılıyor ve bazen de WTT (yani dünyadaki TT) listesine giriliyor (tabii WTT olursanız ödeyeceğiniz rakam artıyor).” Bu arada # işaretini kullanmadan da TT listesine girmenin mümkün olduğunu belirteyim.
Şimdi bu yüzleri bile bilinmeyen genç çocuklar o kadar büyük bir marka değerine sahipler ki, örneğin ABD Başkanı Sn. Obama’nın bir tweet’i 1 günde 1000RT alırken, bu fenomenlerin tweet’leri 1 saatte 2000RT alıyor! Komediye bakın…! Sonuçta arz talep meselesi, alan memnun veren memnun ama ben size işin doğrusunu anlatacağım şimdi…
O gece “ağızları açık TT listesini takip eden :)” gazeteci arkadaşlarıma, yazının buraya kadar olan bölümünü anlattım. Dediler ki “Türkiye TT değil de dünya TT yani WTT büyük prestij”… :)
“Benim bu işi 5 TL’ye yapan bir arkadaşım var” dedim. Her ne kadar inanmasalar ve 5 TL bulamasalar da, 10 TL bulundu… :) Parayı aldım ve yaklaşık 20 dakika sonra fenomenlerin # işareti arkasındaki sözcük öbeklerinin önüne “Kalust” kelimesini ekleterek hem Türkiye’de hem dünyada 1. sıradan TT oldum. Arkadaşlar şaşırdı tabii… Kimisi şeytan olduğumu düşündü, kimisi güldü, kimisi merakla sordu…
Ben de çok sevdiğim ve YouTube’daki sanatçıların videolarının sahte tıklanmalarını ortaya çıkaran gazeteci büyüğüm Milliyet Gazetesi’nden Ali Eyüboğlu’nu (Ali abi) aradım. “Ali abi, durum böyle böyle” dedim… İstanbul dışındaymış… “Yarın dönüyorum, arayacağım…” dedi.
Ali abi ile buluştuk ve olayı anlattım… “Bunu yazayım köşemde ama gözümle göreceğim, beni de TT yapsınlar bakalım” dedi… Ali abi hem Trabzonlu hem hafiften şeker rahatsızlığı var, özetle biraz sinirli…
NOT: İnş’Allah bu yazıyı okumaz… :)
TT olmazsa da kendi gözüyle görmezse, topla pılını pırtını memleketi terk et… :)
Aradan yarım saat geçmişti ki “İyi Bayramlar Ali Eyüpoğlu”, hem dünyada hem de Türkiye’de TT oldu… Bu arada Ali abinin soyadı Eyüpoğlu değil Eyüboğlu… Çocuklar yanlış okumuşlar soyadını… Allah’tan TT olayı çözüldü de “p” harfinin fırçası hafif atlatıldı… :)
Ben size TT konusunu
şöyle özetleyeyim…
Twitter’da yüklediğiniz uygulamalar (ücretli ya da ücretsiz) ve kullandığınız internet siteleri var. Beni kim takip etmekten vazgeçmiş, Twitter istatistiklerim, Twitter arka planı uygulamaları, takipçi kazanma siteleri ve uygulamaları gibi. Bu uygulamalara ücret ödeyip satın alsanız bile (kullanılan internet sitelerini yazmıyorum çünkü mantık aynı ve o sitelerde de aslında bir uygulama kullanıyorsunuz) sizden Twitter hesabınızla ilgili bazı izinler isteniyor… Siz ya bu izinleri verip uygulamayı kullanıyorsunuz ya da izin vermeyerek uygulamadan (kullanmadan) ayrılıyorsunuz.
Bu izinler, sizin attığınız tweet’leri görmek, sizin hesabınızdan tweet atmak, tweet’leri RT etmek ve favoriye almak, kişileri takip etmek, takipten bırakmak gibi yüzeysel olabildiği gibi “direkt mesaj”larınıza erişim iznini de kapsayabiliyor ama kolay kolay hesabınız ele geçirilemiyor… En azından bu uygulamalar nedeni ile…
TT yapacak kişi de basit mantıkla, TT yapılacak kelimeleri bu kullanıcılara çeşitli cümleler içerisinde aynı anda tweet attırıyorlar (tabii ki bilgileri haricinde ama yasal olmayan bir şey yok çünkü bir hizmet karşılığı profil sahibi kendi bu izini vermiş). Daha sonra aynı sistemle atılan bu tweet’ler yüzlerce kez RT ettiriliyor ve favorilere eklettiriliyor. Böylece TT ya da WTT gerçekleştirilmiş oluyor.
Bunu organik yani gerçek profil sahiplerini kullanmadan, robot hesaplar aracılığı ile yapmak da mümkün ama bildiğim kadarı ile Türkiye’de şimdilik bu sistemi uygulayabilen kimse yok…
Peki, doğru mu böyle bir işlem yapmak. Aslında hem evet hem hayır… Şöyle ki… Siz Twitter’dan resmi olarak ödeme yapıp hesabınıza bir reklam bütçesi tanımlatarak, bu reklam bütçesi ile TT olabiliyorsunuz. Ama bunu bazı kullanıcılar bilmiyor, bazı kullanıcılara da mantıklı gelmiyor çünkü fiyatı 2.000 TL’nin üzerinde… Rakam konusuna takılmayanlar ise TT’lerinin altında sarı harflerle “Sponsorlu” yazmasından rahatsız oluyorlar… Sanki yukarıda anlattığım yöntem bedava ve gerçek!
Çoğu yazımda aynı şeyi tekrar ediyorum. Bu kadar yüksek bütçeli bir şirketin (Twitter’ın) size bu yazılımı ücretsiz olarak kullandırmasını beklemeniz saflıktan öteye geçmez…
Aralık sayısında görüşmek üzere… Sevgimle kalın…
Bu yazı, Hardware Plus Kasım 2013
sayısında yayınlanmıştır.