Şirket CEO’ları eğer pazarda tutunmak istiyorlarsa, her şeyi araştırmak zorunda. Peki özellikle bilişim dünyasında özellikle görülen bu durumun sebebi nedir?
Günümüzde, büyük şirketlerin yöneticileri, iyi analistler oldukları için değil; aşırı hırslı ve keşif amaçlı olduklarından çok kararlı oldukları için ödüllendiriliyor. İş süreçleri ve talep tahminleri aşılarak hedeflerin karşılanacağı olasılık dünyası için yetiştiriliyorlar.
Liderlerin zamanı, değerlendirmek, sentezlenen analizleri gözden geçirmek ve karar vermek için harcanıyor. Görevleri yargılamak ve sonuçlandırmaktır. Her gün daha bilgili hissetmek olmak için koşturuyorlar. Fakat belirsizlik içinde gelişen kültürler temel olarak farklıdır. Acımasız merakları Google, Amazon, Tesla gibi şirketlere damgalarını vuruyor. Yöneticiler; öğrenme, sorgulama ve teşvik etme programlarını dolduruyorlar.
İçindekiler
Eksi düşünceler, güçlerini yitirdi!
Buna ek olarak; görüş ve fikirlerin kolayca talep edildiği ve paylaşıldığı bir ortamda gelişiyorlar. Bir nevi deniz süngerleri gibi yaşarlar. Henüz tam olarak bilmedikleri çok şeyin var olduğu düşüncesiyle işe başlarlar. Bu tür liderler, eskiden olduğu gibi artık “cevap” seçmediğinizin farkındalar. Geleneksel üç yıllık plan, SWOT analizi ve temel yetkinlikleri kapsamıyor. Onlar yerine, sürekli bir öğrenme disiplini, zorlayıcılık, denemek ana akım oluyor.
Yöneticilik artık; stratejik hayal gücü, stratejik planları öne çıkarıyor. Acımasızca bir merak ve bilgi açlığı, rekabetçi istihbarat veya endüstri eğilimleri ile ilgili. Bu, mühendislik okullarında ve davranış bilim laboratuvarlarında sürükleyici bir zaman geçirmekle ilgili. Ne kadar vakit harcanırsa, başarı oranı da o kadar yüksek oluyor. Ne de olsa CEO’lar; tuhaf ve beklenmedik müşteri davranışlarını fark etmek zorunda. Değişen doğayı keşfetmek için yola çıkan pek çok blok deneyini merakla izlemek mecburiyetindeler.
Bu, sınır teknolojilerini, sınırdaki tüketicileri ve sınırdaki iş modellerini kapsamlı bir şekilde taramak ve derin araştırmak yapmakla ilgili. Şu soruların önemi artıyor: İlham dolu, bazen garip, büyük düşünürlerle kendimi çevreliyor muyum? Programım toplantılar ve günlük kararlar ile dolu mu, yoksa yeni sınırları keşfetmek için boşaltıldı mı? Meslektaşlarım ile uğraşmak yerine ne zaman insanların düşündüklerini ve hissettiklerini algılama yolunu seçtim?
Muazzam merak her zaman büyük ilerlemenin damgasını vurmuştur. Warren Buffet boş zamanlarının yüzde 80’ini okumaya adadı ve Gates ve Zuckerberg de kitapları haftalık bir sürede adeta içlerine çekiyorlardı. Walt Disney, Disneyland Ana Caddesine sadece “insanlar izlemek” için bakan bir dairede kaldı. Charles Darwin’in yeni öğrenmeye olan iştahı, yemekte tattığı kuşlar yüzünden büyüdü.
Merak özelliği anomaliden zorunluluğa doğru ilerliyor. Liderlerin bakış açısını değiştirmeleri ve temelde durmaksızın sorun çözen bir makine olarak evrilmeleri mecburi. Bu da sınırsız merak ve sonrasında gelen bilgiyle oluyor.