Apple’ın Intel ile yollarını ayırıp kendi geliştirdiği Silicon M1 işlemcisini kullanmaya başlamasıyla eşzamanlı olarak hayatımıza Rosetta 2 diye bir terim girmeye başladı. Peki bu Rosetta 2’nin görevi tam olarak nedir, ne işe yarar ve en önemlisi kullanışlı mıdır? Gelin hep beraber bu soruların cevaplarına doğru derin bir yolculuğa çıkalım.
İlginizi çekebilir: Bu site, uygulamaların Rosetta 2 ile çalışıp çalışmayacağını gösteriyor
Apple, 10 Kasım 2020′de düzenlediği etkinlikte kendi tarihi adına adeta dönüm noktası niteliğinde bir adım atmış, kendi geliştirdiği ARM tabanlı M1 işlemcisini tanıtmıştı. Silicon M1 işlemcisini tanıtmasıyla eşzamanlı olarak bu işlemciyle donattığı Mac ailesini de tanıtan Apple, bu hamleyle Intel’le yollarını ayırmış oldu.
Apple’ın Intel ile yollarını ayırması sadece Apple için değil, aynı zamanda Mac kullanıcıları için de bir nevi dönüm noktası sayılabilir. Zira Intel’in ürettiği işlemciler x86-64 mimarisini kullanıyorken, Apple’ın M1 işlemcisiyse Intel’den farklı olarak ARM64 mimarisini kullanıyor. ARM64 tamamen farklı bir mimari olduğundan dolayı, Intel işlemcilere göre yazılan programlar Apple’ın M1 işlemcisiyle donattığı Mac’lerde maalesef çalışamayacak. İşte son kullanıcıyı etkileme potansiyeli olan sorun tam da burada zuhur ediyor.
Örneğin Intel işlemcili Mac’inizde çok sık kullandığınız bir uygulama var, bu uygulamanın da Apple’ın M1 işlemcisiyle uyumlu olmadığını düşünün. Durum böyle olduğu zaman, M1 işlemcili bir Mac’te o uygulamayı çalıştırmanız mümkün olmuyor. İşte tam bu noktada Apple, kullanıcıların böylesine sorunlarla cebelleşmesini önlemek için kendince bir çözüm geliştirdi; o çözümün adı da Rosetta 2.
İçindekiler
Rosetta 2: Apple’ın kurtarıcı meleği!
BlueStacks’i kullandıysanız, Rosetta 2’yi daha iyi anlayabilirsiniz. Rosetta 2 basitçe, Apple’ın M1 işlemcisini kullanan Mac’lerde Intel uygulamalarının çalışabilmesini sağlayan bir emülatör. Yani Apple’ın M1 işlemcisiyle uyumlu olmayan herhangi bir uygulamayı Rosetta 2 sayesinde emülasyon mantığıyla M1 işlemcili Mac’te çalıştırabiliyorsunuz. Apple, ARM tabanlı bir işlemciye geçiş yaparak almış olduğu riskten doğacak potansiyel hasarları Rosetta 2 sayesinde savurmayı amaçlıyor.
Yalnız Rosetta 2’nin çok önemli bir handikapı var; o da uygulama hızı. Nasıl ki BlueStacks’te Android uygulaması çalıştırırken, telefonda çalıştırır gibi performanslı çalışmıyorsa, işte Rosetta 2’de de benzer bir durum söz konusu. Mevzu bahis uygulama yerel olarak çalışmak yerine emülatör vasıtasıyla çalıştığı için, hatırı sayılır bir performans kaybı kaçınılmaz olacak.
Yine de Apple’ın Rosetta 2 ile alakalı gösterdiği demolarda o kadar da kanser edici bir yavaşlık görünmüyordu. Örneğin Apple etkinlikte animasyon yazılımı Maya’yı Rosetta 2 kullanarak çalıştırmıştı ve bir emülatöre göre son derece tatmin edici görünüyordu. Elbette ki yerel olarak çalışması kadar performanslı olmayacağı aşikar, bu konuda hemfikiriz ama en azından kullanıcıyı kanser etmemesi de oldukça sevindirici.
Bu arada Apple, Rosetta 2’yi ömür boyu aktif olarak tutmayacak. İşin garibi yazılımın ne zaman kullanımdan kalkacağı da tam olarak belli değil. Bu bağlamda geliştiricilerin uygulamalarını bir an önce M1 işlemciyle uyumlu hale getirmesi gerekiyor.