Piller zamanla kapasitelerini kaybedebilir. Bunun sonucu olarak ilk satın alındıkları zamanki düzeyde şarj edilemeyebilirler. Sonunda da değiştirilmeleri gerekebilir.
Akıllı telefonunuzda, tabletinizde ve dizüstü bilgisayarınızda bulunan piller gibi elektrikli araba pillerinin de kaybolan enerjiyi geri kazanmak için şarj edilmeleri gerekir. Pil kapasitesi, menzili ve enerji yoğunluğu araçtan araca ve pil paketinin boyutuna göre değişir. Elektrikli arabalarda tek şarjla seyahat edebilecekleri yaklaşık kilometre olan bir menzil tahmini bulunur.

İlginizi Çekebilir: Yeni Elektrikli Araba Pilleri 10 Dakikadan Daha Kısa Sürede Dolacak!
Pil paketleri zamanla başlangıçtaki yapılarının bir kısmını kaybedebilir ve ilk zamanlardaki seviyeye kadar şarj edilemeyebilirler. Pil kapasiteleri, özellikle araç sert sürülürse ve iyi bakım yapılmadıysa düşebilir. Cep telefonunuzdaki veya dizüstü bilgisayarınızdaki pillerin aksine, elektrikli arabanızdaki lityum iyon piller, bir tamirciye gidip hızlıca değiştirebileceğiniz türden piller değillerdir. Elektrikli arabanızdaki pil ömrü azalıp değişime gittiğinizde de yüksek rakamlarla karşılaşabilirsiniz.
İçindekiler
Elektrikli Arabaların Pil Maliyeti
Buradaki iyi haber, çoğu üreticinin elektrikli aracınızdaki pil için bazı durumlarda 100.000 mil (yaklaşık 160.000 km) ve 10 yıla kadar uzun garantiler vermeleridir. Elektrikli araçların bakımları ise benzinli arabalara göre daha az maliyetlidir. Elektrikli otomobil ve pil üreticilerinin üretimi arttırdıklarına dair de iyi haberler var. Bu da sonunda elektrikli araçlar ve benzinli araçların fiyatlarının birbirlerine yaklaşacağını göreceğimiz anlamına geliyor. Fakat günümüzde elektrikli araç satın alanların çoğu vergi ve diğer indirimlere rağmen için yüksek tutarlar ödemek zorunda kalıyorlar.
Fiyatlar aşağı yönlü hareket etse de elektrikli otomobillerin pil değiştirme maliyet ortalamaları hala çoğu kişinin beklediğinden çok daha yüksek tutarlara ulaşabiliyor. 2016’da yapılan araştırmalar, tipik bir elektrikli arabanın pil değiştirme maliyetinin, geleneksel otomobillerdeki motoru değiştirme maliyetiyle aynı olan 10.000 dolar veya daha fazlasına ulaşabileceğini belirtiyor. Elektrikli araba akülerini yetkili servis dışında herhangi bir yerden temin etmek de zor olabilir. Akülerin takılması ve kalibre edilmesi için geçen süre de fiyatların bir süre daha yüksek kalacağı anlamına geliyor. Pillerde kilovat saat başına fiyatın da önümüzdeki yıllarda düşmesi bekleniyor. Ancak bu, günümüzde elektrikli arabasının pilini değiştirmek isteyen biri için pek de tatmin edici olmayabilir.
Yukarıda bahsedilen maliyetin ise birkaç nedeni vardır. Elektrikli araba pilleri, geleneksel tüketim ürünlerinde bulunanlara kıyasla çok daha büyüktür. Bu nedenle kullanılacak malzeme de daha fazladır. Elektrikli araç satışlarının hızla artmasıyla piller de yüksek talep görmektedir. Bu piller verimli enerji tüketimi için tasarlandıklarından daha pahalı olabilirler. Standart bir elektrikli arabadaki lityum iyon piller, az bakım ve DC hızlı şarj gibi özel şarj özellikleriyle uzun menzil sağlamak üzere geliştirilmişlerdir. Pil gücü, kurulum maliyetleri, şarj özellikleri ve menzil gibi özellikler ise arabadan arabaya değişiklik gösterebilirler.

Katı Hal Piller
Günümüz elektrikli araçların kullanılan piller geleneksel lityum iyon birimleridir. Yani içerilerinde bir sıvı vardır. Bu piller ağırdır ve uzun menzil sunmak için gereken yoğunluğa da sahip değillerdir. Katı hal piller daha hafif, daha kompakt, daha güvenli ve çok daha yoğun enerji gibi özellikler sunarak elektrikli araç pillerinde devrim yaratmayı vaat ediyorlar. Katı hal üniteleri içerisinde tehlikeli sıvı bulunmadığından, daha az yangın riski ve daha iyi enerji dağıtımı da vaat ediyor. Pek çok otomobil üreticisi de bu teknoloji üzerinde çalışıyor. Ancak fiyat/maliyet eşiği hâlâ aşılmadı. Katı hal pil modellerinin geliştirilmesi ve üretilmesi de zordur. Pahalı da olduğundan bu teknolojinin otomobillere gelmesi muhtemelen yıllar sürebilir.
Elektrikli Araç Şarj Maliyetlerine Genel Bir Bakış
Yeni bir elektrikli araba satın alma fiyatının ötesinde, başka maliyetler de vardır. Benzinli bir araba kullanırken yakıt doldurduğumuz gibi, bir elektrikli araç kullanırken de pilleri şarj etmemiz gerekecektir.
Bir elektrikli arabanız varsa ve müstakil bir evde oturuyorsanız evinize şarj ünitesi kurmayı düşünebilirsiniz. Bu kurulum size birkaç yüz dolara mal olabilir. Fakat bu kurulumun yanı sıra daha ayrıntılı ve sağlam şarj ekipmanları da isterseniz bu size daha pahalıya mal olabilir. Elektrikli bir arabayı evde şarj etme maliyeti muhtemelen düşündüğünüzden de daha düşüktür.
Elektrikli Arabayı Şarj Etmenin Maliyeti Ne Kadardır?
Elektrik Maliyeti
Test verisi, 66 kilovat saat (kWh) pili olan bir elektrikli araçtan alınmıştır. Aracın pili ise dolum öncesinde tamamen boştur. Konutlarda elektriğin kilovat saat başına yaklaşık 1,5 Türk lirası olduğu varsayılırsa, 320 km menzilli bir aracı şarj etme maliyeti de 99 Türk lirası olacaktır (3 Temmuz 2022 tarihindeki konutlardaki elektrik kW saat fiyatı baz alınmıştır).
Elektrik fiyatları zamana ve bulunan ülkeye göre değişebilir. Ancak elektrikli araçları şarj etmenin bir aracın benzin deposunu doldurmaktan çok daha ucuz olduğunu belirtmek gerekir.
Elektrik Maliyeti ve Akaryakıt
Bu yazının tarihi (3 Temmuz 2022) itibariyle, normal benzinin litre fiyatı 25,32 Türk lirasıdır. 2018 model Honda Civic’in 47 litrelik deposu ise yaklaşık 1190,04 Türk lirasına dolmaktadır. Honda’nın bir litre benzin ile yaklaşık 15 km yol kat ettiği göz önüne alındığında, deposu dolu bir Honda’nın bir elektrikli araçtan daha uzun mesafe kat edebileceği görülmektedir.
Fakat elektriğin fiyatı iki katına çıksa bile, bir elektrikli arabayı şarj etmek benzinli bir arabanın yakıt deposunu doldurmaktan daha ucuza gelecektir. Elektrikli araç sahibi olmanın getirdiği şarj maliyetleri gibi, benzin fiyatlarının da zaman zaman dalgalandığını göz önünde bulundurmak gerekir.
Alternatif Kaynaklar
Akaryakıt fiyatları muhtemelen gelecekte de elektrikten çok daha yüksek olacaktır. Birçok devlet ve enerji şirketi de şarj maliyetlerini düşürmenin yanı sıra iklim değişikliğinin hızını yavaşlatacak alternatif enerji kaynakları üzerinde çalışmaktadır.
Vergi Avantajları
Amerika Birleşik Devletleri hükümeti, bazı elektrikli ve hibrit araba modellerini satın almak isteyenlere bir kereye mahsus olmak üzere 7500 dolara kadar vergi indirimi sunuyor. Söz konusu vergi avantajı, 200.000 adetten az satılan araçlar için geçerli. Bu, bir süredir satılmakta olan bazı arabaların vergi avantajından yararlanmak için uygun olmadığı anlamına geliyor. Ülkemizde ise 160 kW geçmeyen özel tüketim vergisi matrahı 700 bin TL’nin altındaki araçlarda ÖTV’nin yüzde 10 olarak uygulanacağı ve böylece TOGG tarafından yapılan yerli üretimin destekleneceği belirtiliyor.
Peki Elektrikli Araç Sahibi Olmanın Zaman İçinde Maliyeti Ne Kadardır?
Bakım
Şarj sorununun yanı sıra elektrikli arabaların bakım ve satın alma maliyetleri de büyük sorunlardır. Elektrikli arabalarda, benzinle çalışan arabaların aksine yüzlerce karmaşık mekanik hareketli parça yoktur. Bu da su pompaları ve hava filtreleri gibi zamanla değişmesi gereken parçalar olmadığı anlamına gelir. Elektrikli arabalarda elektrik motorunu jeneratör olarak kullanan ve arabayı yavaşlatan rejeneratif frenleme sistemi olduğu için akaryakıt ile çalışan muadillerine göre frenler üzerine daha az baskı yapma eğilimindedirler.
Diğer taraftan, bazı elektrikli araç sahipleri, elektrikli otomobillerin sunduğu tork ve ani hızlanma nedeniyle lastiklerin yüksek oranda aşındığını da belirtiyorlar.

Yıpranma
Amortisman ve uzun ömürlülük de elektrikli araç sahiplerinin hesaba katması gereken başka konulardır. Elektrikli araçlar, gazla çalışan muadillerinden daha pahalıya mal olma eğilimindedirler. Ancak zamanla daha hızlı değer kaybetme (amortisman) eğilimi de göstermektedirler. Bazı elektrikli arabalar beş yıllık bir süre içerisinde değerlerinin yüzde 70‘ini kaybetmişlerdir.
Herhangi bir aracı uzun süre elde tutmak da amortisman maliyetini aşmanın en iyi yoludur.
Elektrikli Arabaların Ömrü Ne Kadardır?
Elektrikli bir arabadaki pil tıpkı diğer elektrikli bileşenler gibi bir süre sonra bozulmaya başlar. Piller zamanla kapasitelerini kaybetmeye başlar ve çok fazla şarj tutamazlar. Bu da menzilin büyük ölçüde azalmasına sebep olur. Arabalar reklamlarında bahsedilen menzili aşabiliyorlarsa kullanışlılardır. Bu nedenle pili kötü olan bir elektrikli araba neredeyse değersizdir.
Üreticiler diğer araçlarda olduğu gibi elektrikli arabalarda da piller ve elektrikli bileşenler için garanti veriyor. Çoğu durumda, bu garantiler 10 yılı veya 100.000 km’yi kapsıyor. Bu süre veya mesafe kapsamında bozulan piller onarılabilir veya değiştirilebilirler.
Elektrikli Araca Sahip Olmanın Avantajları Nelerdir?
Daha Az Bakım
Genellikle benzinli araçların daha ucuz ve yakıt ikmallerinin daha kolay olduğu doğrudur. Ancak bir elektrikli arabaya sahip olmanın maliyetlerle hiçbir ilgisi olmayan çeşitli faydaları vardır. En büyük artılarından biri de düzenli bakım ihtiyacının azalmasıdır. Yağ değişimi, bozulacak mekanik aksam ve egzoz sistemi yoktur. Fren gibi diğer bileşenlerin ömrü de uzatılabilir. Birçok kişi motor gürültüsü olmaması nedeniyle elektrikli araba kullanmanın rahatlatıcı olduğunu belirtmektedir.
Daha Fazla Performans
Birçok elektrikli model, akaryakıt ile çalışan araçlara göre önemli performans avantajları sunar. Bu sadece yüksek performanslı arabalar için değil günlük kullanım araçları için bile geçerlidir. Elektrikli araçlardaki tork ve hızlanma, elektrikli araba sürmeyi daha heyecanlı hale getirmektedir.
Vergi Teşvikleri
Seçtiğiniz elektrikli araba için özel vergi indirimleri olabilir. Amerika Birleşik Devletleri hükümeti elektrikli otomobil satın almak isteyip şartları taşıyanlara bir kereye mahsus 7500 dolara kadar vergi avantajı sunuyor. Çeşitli eyaletlerde de belirli modeller için vergi indirimleri sunulmaktadır. Bütün bunlar ilk satın almanın maliyetini önemli ölçüde düşürmektedir. Ülkemizde ise elektrikli araçlardan alınan vergi oranlarının daha da düşürülmesi bekleniyor.
Bütün bunların yanı sıra günlük sürüşteki sera gazı emisyonlarının tamamen azaltılmasından ve petrol fiyatlarının çılgınca dalgalanmasından da bahsetmek gerekir. Yakıt maliyetleri de birçok alıcı için oldukça önemli bir konudur.
Elektrikli Arabaların Eksileri Nelerdir?
Şarja Erişim
Bir araba satın alırken hemen fark edemeyeceğiniz birkaç dezavantaj vardır. Bulunduğunuz yere bağlı olarak bazı şarj istasyonlarına erişiminiz olabilir veya olmayabilir. Bu, özellikle apartmanlarda yaşayanlar veya kiracılar için geçerlidir. Çünkü buralarda yaşayanlar için şarj sistemi kurmak imkânsız olabilir.
Şarj Etme
Yakınlarda bir şarj istasyonu olsa bile elektrikli arabaların şarj edilmesinin çok uzun sürdüğünü görebilirsiniz. Birçok arabada benzin deposunu doldurmak sadece birkaç dakika sürer. Fakat çoğu elektrikli aracın menzilinin önemli bir bölümünü geri kazanması ise daha uzun sürer. Yarım saat veya daha uzun bir süre durup şarj etme zorunluluğundan dolayı birçok kişi bunun hiç pratik olmadığını düşünür.
Satın Alma Maliyeti
Son olarak bir de satın alma maliyeti sorunundan söz etmek gerekir. Elektrikli arabalar türü, boyutu veya teknolojisi ne olursa olsun genellikle akaryakıt kullanan araçlardan daha pahalılardır. İlk satın alma maliyeti, elektrikli araba satın almak isteyenlerin karşılaştığı en önemli sorunlardan birisidir. Elektrikli araba satın almak isteyen birçok kişi üretimin artması ve kullanılan teknolojinin gelişmesiyle fiyatların düşmesini umuyor. Siz de bir elektrikli araba satın almak ister miydiniz? Yorumlarınızla yazıya katkıda bulunabilirsiniz.