Sosyal medya

Dosya

Kısa vadede teknoloji trendleri – 9: Yapay zeka

Teknoloji

COVID-19 pandemisinin gündemimizi derinden işgal ettiği günlerde gelecek adına yazmak mantıklı görünmeyebilir. Fakat artık salgının psikolojik etkilerinin de hissedilebileceği günlerde gündemden bir dem uzaklaşmak ve kısa vadede hakkında çokça konuşacağımız ya da konuşmak durumunda kalacağımız teknoloji trendlerini şimdiden kısaca tanımak herkes için faydalı olacaktır.

Teknoloji zirvesi: Yapay zeka

Yapay zeka bu yazı dizisindeki tüm teknolojileri dolaylı veya doğrudan etkileme kapasitesi nedeniyle bu yazı dizisinin yazarı nazarında en önemli teknoloji konusunu oluşturmaktadır.

reklam
MSI reklamı

İlginizi çekebilir: Kısa vadede teknoloji trendleri – 8: Uzay çalışmaları


Yapay zekanın potansiyelini açıklamak, neler yapabileceğini ortaya koymak konusunda bir yazının daima eksik olduğunu düşünürüm. Bu düşüncemi gelecek konusunda çalışmalarıyla tanınan Ray Kurzweil’in İnsanlık 2.0 adlı kitabında anlattığı bir argümana dayandırıyorum. Kısaca şöyle, bir gelişim ya da zeka merdiveni düşünün insanlık o merdivende belli bir yükseklikte birkaç basamak altımızda şempanze, daha alt basamaklarda karınca vs. şeklinde gözünüzde canlandırın.  Şimdi de bir şempanzenin insanlığın yapabildiklerini ne kadar anlayabileceğini tahayyül edin, örneğin icatları ya da gökdelenleri ne kadar idrak edebileceğini düşünün. Elbette ki anlamak şöyle dursun yakınından bile geçemez diye düşünüyorsunuz. İşte Kurzweil bu noktada çok çarpıcı bir söylemde bulunuyor. Bir yapay süper zekanın yapabileceklerini anlamak konusunda insan zekası bırakın şempanzeyi bir karınca seviyesinde bulunur. O nedenle yapay zekanın potansiyelini açıklamak konusunda bariz şekilde bir acz içindeyiz.

Teknoloji

Yapay zeka kavramı, üç ana grupta değerlendirilir. Bunlar ilkel yapay zeka, genel yapay zeka ve süper yapay zeka olarak adlandırılır. Ağırlık olarak ilkel yapay zeka örneklerini görmüş olmamız nedeniyle yapay zekanın potansiyeline dair yanlış fikirler edinmiş olabiliriz.

İlkel Yapay Zeka belirli algoritmaları belirlenen şekilde işleten düzeydedir ve insan zekasına bağlı ve ondan aşağı bir derecededir.

Yapay Genel Zeka derecelendirme olarak insan zekasına eş yada yakındır. Fakat genellikle bir konuda uzmanlaşmıştır. Örneklerini satranç oynayan ve Kasporav‘u yenerek üne kavuşan yapay zeka (IBM trafından geliştirilen Deep Blue) olarak hatırlayabilirsiniz.

Yapay Süper Zeka ise potansiyelini anlamakta dahi zorlandığımız üçüncü seviye yapay zeka çeşitidir. Kendisini evrimsel programlama ile yine kendisi tarafından geliştirebilir. Onun hakkında söyleyeceğim tek şey imkansız olmadığıdır.

Yapay zeka teknolojisi bazıları için umut bazıları için korku kaynağı olarak teknoloji trendlerinde daima yukarılarda olacak.


Yazı dizisini bu dokuzuncu bölümle noktalıyoruz. Elbette liste çok daha uzatılabilir. Biz o uzun listeden kısa vadede teknoloji gündemini meşgul edecek  olduğunu düşündüğümüz birkaçını seçtik. Bu durum değinmediklerimizin daha az önemli olduğu anlamına gelmez.


 

Okuduğunuz haberi beğendiyseniz Aeternity (AE) göndererek editöre bir kahve ısmarlayabilirsiniz :)
Destekle

Öğrencilik hayat boyu devam etmeli klişesini realiteye dökmüş meraklı kişi, mühendis, PhD. adayı...

Yorum yapmak için tıklayın

Yorum yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İnternet

Facebook, reklam görsellerinde metin içeriği kısıtlamalarını kaldırıyor

Facebook’un reklam resimlerindeki uzun süredir devam eden metin kısıtlamaları, birçok reklamveren için büyük baş ağrısına neden oldu. Yeni güncelleme ile reklamverenler rahatlayacak. Raporlara göre Facebook reklamlarında ana görselde % 20’den fazla metin içeren reklamlara ilişkin kısıtlamalar kaldırılıyor. Sosyal medya uzmanı Matt Navarra tarafından paylaşıldığı üzere Facebook, güncelleme hakkında bilgilendirmek için reklamverenlerle doğrudan iletişime geçti ve şunları açıkladı: “… artık açık artırmalarda ve teslimatta daha yüksek miktarda resim metni içeren reklamları cezalandırmayacağız.”

reklam
MSI reklamı

İlginizi çekebilir: Creator Studio’dan en iyi nasıl yararlanbilirsiniz?

Facebok neden metinlere sınır koyuyordu?

Yıllar boyunca Facebook, Facebook ve Instagram kullanıcılarının ana görselde çok fazla metin bulunan reklamları sevmediklerini ve bu nedenle genel kullanıcı deneyimini iyileştirmek için görünüşte kısıtlandığını defalarca belirtti. Yeni güncelleme ile bu erişim kısıtlaması kaldırılıyor, yani ana görselde % 20’den fazla metin bulunan reklamların normal şekilde görüntüleneceği ve diğer Facebook reklamlarıyla aynı sayıda insana ulaşacağı anlamına geliyor. Facebook hala % 20’den daha az metin içeren reklam resimlerinin daha iyi performans gösterdiğini savunuyor ve reklamverenlere “mesajınızı etkili bir şekilde iletmek için metninizi kısa, net ve öz tutmalarını” tavsiye ediyor. Ancak, reklam resminize daha fazla metin eklerseniz reklamınız yine de çalışır ve teorik olarak yaklaşımınıza bağlı olarak diğer kampanyalar kadar çok insana ulaşabilir.

Okuduğunuz haberi beğendiyseniz Aeternity (AE) göndererek editöre bir kahve ısmarlayabilirsiniz :)
Destekle
Devamını oku

İnternet

Facebook, Avrupa’dan çekilme iddialarına yanıt verdi

Facebook’un küresel politika başkanı, yerel düzenleyicilerin Temmuz ayında ABD gözetim yasaları ile AB gizlilik hakları arasındaki ayrılığı pekiştiren dönüm noktası niteliğindeki Adalet Divanı kararının ardından ABD’ye veri transferlerini askıya almasını emrederse şirketin, Avrupa’ya hizmetini kapatabileceğini reddetti.

İlginizi çekebilir: Facebook, sistemlerinde Rusya temelli üç korsan ağ tespit etti

reklam
MSI reklamı

Avrupa’nın özel isteklerine uyulacak mı?

Facebook’tan Clegg, şirketin kurallar uyarınca ödenmesi gereken vergileri ödeyeceğini söyledi ve bir Avrupa’ya has bir dijital vergi varsa elbette buna uyacağını da sözlerine ekledi. Ancak Facebook’un tercihinin esas amacının küresel bir düzenleme olduğunun altını çizdi.

Facebook VP’si Nick Clegg, “Elbette Avrupa’da hizmetlerimizi sonlandırmayacağız ve elbette yapmamamızın nedeni de tam olarak Avrupa’daki müşterilere ve küçük ve orta ölçekli işletmelere hizmet vermeye devam etmek istememiz. Fakat veri transferi hakkında karmaşık ve büyük bir sorunumuz var. Yasal veri aktarım araçları bizim tarafımızdan değil, düzenleyiciler tarafından kaldırılırsa, elbette bu sadece hizmetlerimizin değil, sayısız diğer şirketin nasıl çalıştığı üzerinde derin bir etkiye sahip olacaktır. Bundan kaçınmaya çalışıyoruz. ” diyerek iddialara açıklık getirdi. Clegg, Facebook’un AB’den ABD’ye veri transferlerini askıya almaya zorlanmasının “elbette Facebook için çok kötü olacağını” iddia ederken, böyle bir düzenin etkisinin “bir bütün olarak ekonomi için kesinlikle felaket olacağını” belirtti.

Yaklaşık 25 milyon Avrupalı, ​​şirket uygulamalarını ve araçlarını kullanıyor ve bunların büyük çoğunluğu Facebook hizmetlerinden ücretsiz olarak yararlanıyor. Avrupa üzerinden Facebook’un reklam platformundaki etkinlikleri 208 milyar Euro‘luk satış sağlıyor. Salgının da etkisiyle AB nüfuslu işletmelerin Facebook üzerinden iş yapması daha önemli bir hal alıyor. Teknoloji devinin Avrupalıların kişisel verilerini işlemesi, AB düzenleyicileri tarafından birçok cephede soruşturulmaya hala devam ediyor.

Okuduğunuz haberi beğendiyseniz Aeternity (AE) göndererek editöre bir kahve ısmarlayabilirsiniz :)
Destekle
Devamını oku

İnternet

Facebook, dış politikaya müdahale eden Rusya temelli ağ tespit etti

ABD Başkanlık seçim kampanyasının son aşamasına doğru ilerlerken endişe kaynakları artıyor. Bu hafta Facebook, dış siyasete müdahale etmek için Facebook’u kullanmaya çalışan Rusya merkezli üç yeni ağ keşfini bildirdi.

İlginizi çekebilir: Facebook, Avrupa’dan ayrılmayı gündeme getirdi

reklam
MSI reklamı

Bu yeni ağlar kimlerden oluşuyor?

Keşfedilen yeni üç ağın içeriği şu şekilde: Facebook’un Rus ordusuna kadar dayanan 14 Facebook kullanıcısı, 35 Sayfa, 18 Grup ve 34 Instagram hesabı, Rusya İnternet Araştırma Ajansı’na bağlı 1 Sayfa, 5 Facebook hesabı, 1 Grup ve 3 Instagram hesabı (2016 ABD Başkanlık kampanyası sırasında Rusya merkezli müdahale operasyonlarının çoğunun arkasındaki grup), Rus istihbarat servislerine geri bağlanan 23 Facebook hesabı, 6 Sayfa ve 8 Instagram hesabı.

Facebook’ta bu sayfaları yaklaşık 74 bin kişi takip etti, 9.5k kişi ilişkili gruplarına katıldı ve yaklaşık 15.000 kişi Instagram’daki profilleri takip etti. Yani ölçek açısından, etki çok büyük değil ancak yine de, daha sonra çok daha büyük bir noktaya dönüşebilecek bir tohum ekmesi, Facebook izleyicileri arasında tartışma ve bölünme yaratmak için yeterli. Elbette, 2016‘da yaptıkları gibi, ABD seçimlerini etkilemek isteyen Rus kökenli ajanları görmek büyük bir sürpriz değil, ancak bu tür faaliyetlerin anketten sadece 40 gün sonra arttığını görmek endişe verici.

Bu tür operasyonların tam kapsamını bilemeyiz, ancak bulgular, yabancı grupların Kasım anketinin nihai sonucunu etkilemek için seçmen eylemini teşvik etmek için Sosyal Ağı bir araç olarak kullanmayı denemekten kesinlikle vazgeçmeyeceklerini gösteriyor.Bu durum, önümüzdeki ay, Facebook’un algılama sistemlerinin bugüne kadarki en büyük testi olacak.

Okuduğunuz haberi beğendiyseniz Aeternity (AE) göndererek editöre bir kahve ısmarlayabilirsiniz :)
Destekle
Devamını oku

HWP COIN’den Haberler

Donate

© EMY Medya. Kaynak gösterilerek ve bağlantı verilerek dijital ortamda alıntı yapılabilir.

HWP.com.tr hosting hizmeti LimonHost tarafından verilmektedir.

LimonHost logosu