
Ülkemizde ilk olarak 13 Mart 2009 günü saat 09:40’ta Ankara’dan Eskişehir’e hareket eden hızlı tren o yılın gündem maddelerinden birisiydi. Eski sisteme göre çok hızlıydı ve Ankara Eskişehir arası sadece 1 saat 20 dakika sürüyordu. Saatte tam 250 Km hızla giden tren için isim belliydi: Yüksek Hızlı Tren! Peki Yüksek Hızlı Tren, dünyadaki diğer ülkelerin trenlerine göre ne kadar hızlıydı? Gelin dünyadaki en hızlı 10 treni inceleyelim.

Shangai Maglev treni Siemens ve ThyssenKrupp bir ortak girişim tarafından inşa edilmiştir. Saatte 430 km hızla giden tren listenin başını çekiyor. Yani bu alanda “şimdilik” dünyanın en iyisi. Maglev ticari faaliyetlerine 2004’ün Nisan ayında başlamıştır.

Harmony CRH 380A 380 km/h ile yolcularını en hızlı şekilde taşıyan ikinci tren. 2010 yılı Aralık ayında Shanghai-Hangzhou şehirlerarası deneme çalışması sırasında 486.1km/h ile bir rekor kırdı.

AGV Italo 360 km/h ile Nisan 2012’de faaliyete giren AGV serisi ilk tren. Tren Nisan 2007’de 574.8km/h rekor kırdı. Avrupa’nın en modern treni olarak kabul edilmektedir. Tren Alstrom tarafından üretilmiştir.

İspanya’da bulunan Velaro E, yolculuk sırasında 350 km/h yapıyor. Testler sırasında 400km/h ile sürüş gerçekleştirmiştir. Barcelona-Madrid arasında faaliyet göstermekte. Faaliyetlerine Haziran 2007 tarihinde başladı.

İlk adı RENFE AVE Class 10 idi. Deneme sürüşleri sırasında 365 km/h ile sürüş gerçekleştirdi. Şimdi faaliyetlerine 350 km/h ile devam ediyor. Patentes Talgo tarafından imal edilmiştir. Adını İspanyolca ördek kelimesinden alan trenin tasarımı da bunu destekler nitelikte.

İlk olarak Mart 2011’de 300 km/h yapan tren yapılan geliştirmeler sonucunda şu anda 320 km/h ile seyahat ediyor. Deneme sürüşlerinde 400’ü gören tren Kawasaki Heavy Industry (KHI) ve Hitachi tarafından imal edilmiştir.

Aralık 2011 yılında hizmete giren tren, başlangıç olarak 512 yolcuyu taşıyabiliyordu. Günümüzde tam 1020 yolcuyu aynı anda taşıyabiliyor. Seyahatler sırasında azami olarak 320 km/h ile hareket ediyor. Euroduplex trenler, Fransa, Almanya, İsviçre ve Lüksemburg demiryolu ağlarında çalışacak şekilde tasarlanmıştır. İlerleyen günlerde İspanya’yı da ağına katmayı planlıyor.

2004 yılında yapım süreci biten TGV Duplex test aşamasında 320 km/h ile seyahat etse de yolculuk sırasında 300 km/h yapmaktadır. Çift katlı olma özelliğini taşıyan tren 512 kişiyi aynı anda taşıyabiliyor. Paris – Marsilya arasında seferlerini sürdürmekte.

Test sürüşlerinde 360 km/h yapmış olmasına rağmen Elettro Treno Rapido 500’de TGV Duplex gibi 300 km/h azami hız ile seyahat etmekte. 2008 yılında hizmete girdi. Tren ses yalıtımına sahip olduğunda yolcularını oldukça memnun ediyor.

2007 yılında hizmete giren THSR 700 T Tayvan’da bulunmakta. Bu trende 300 km/h ile seyahat etmekte. Kawasaki, Hitachi ve Nippon SHARYO tarafından inşa edilmiştir. Tayvan’ın ilk yüksek hızlı treni.
Eğri oturup doğru konuşmakta fayda var. Bizim hızlı trenimiz aslında hiç de hızlı değil. Tabi ki eski trenlere göre gayet iyi. Fakat şu anda yapmış olduğu hız aslında Avrupa’da hatta dünyada “hızlı” olarak kabul edilmiyor. Umarız bu alanda TCDD elinden geleni değil daha fazlasını yapar da bizde diğer ülkeler gibi “gerçek” yüksek hızlı trenlerle seyahat edebiliriz.