Meta’nın bu hafta sanal gerçekliğe ve metaveriye odaklanan yıllık Connect konferansında herkesin ağzında tek bir kelime vardı: Apple.
CEO Mark Zuckerberg, şirketinin 499 dolardan başlayan ve ekim ayında sevkiyata başlayacak olan Quest 3 VR kulaklığını piyasaya sürmek konusunda heyecanlıydı. Şirketi, 2019’daki ilk çıkışından bu yana, şirketin geçen yıl konferans sırasında açıkladığı 1,5 milyar dolardan bu yana 2 milyar dolar satış elde eden VR uygulama mağazası Quest Store’un büyümesini duyurdu.
Bu yılın 2022’deki etkinlikten en büyük farkı, katılımcıların Apple’ın VR pazarına yaklaşan girişi hakkında çok daha net bir resme sahip olması. Şirket haziran ayında, Vision Pro karma gerçeklik kulaklığının gelecek yıl satışa çıkacağını ve fiyatının 3.499 dolar olacağını duyurdu. Bu, Apple’ın VR’a ilk büyük atılımı olmasına rağmen, şirketin birinci sınıf tüketici cihazlarında uzun süredir devam eden hakimiyeti ve donanım alanında kazandığı itibar, Meta’nın daha önceki sektör etkinliklerinde eksik olan bir heyecan yarattı.
VR ve karma gerçekliğin önümüzdeki yıllarda niş pazarlar olarak kalacağı tahmin ediliyor. Ancak bu hafta Meta’nın genel merkezinde bir araya gelen bir düzine katılımcıyla yapılan görüşmeler, geliştiriciler ve VR şirketleri için genişleyen endüstri potansiyeline ilişkin tavrın değiştiğini gösteriyor.
Apple’ın Vision Pro duyurusundan önce, VR endüstrisi, Web3 ve ilgili kripto projelerindeki düşüşle birlikte risk sermayedarlarının yatırımlarını geri çekmesiyle bir miktar kimlik krizi yaşıyordu. Bu arada Meta, meta verse vizyonunu geliştirirken her çeyrekte milyarlarca dolar kaybediyordu. Ancak Zuckerberg yavaşlamaya hiç dikkat çekmedi, bu da artan maliyetleri gören yatırımcıları hayal kırıklığına uğrattı.
Apple’ın ürünü aylarca satışa çıkmayacak ve onu kaç kişinin isteyeceği veya satın alabileceği belli olmasa da, şirketin girişi Meta’nın bazı çabalarına meşruiyet duygusu verdi. Meta, bu hafta en yeni kulaklığını sergilemenin yanı sıra, EssilorLuxottica ile geliştirilen Ray-Ban akıllı gözlüğünün en yeni versiyonunu da tanıttı. 17 Ekim’de satışa sunulacak olan yeni gözlükler, akıllı telefon aracılığıyla Meta’nın yapay zeka yazılımını kullanıyor. Böylece insanlar çeşitli nesnelere bakarken yer işaretlerini tanımlıyor veya işaretleri çeviriyor.
İçindekiler
‘Çıtayı zorluyor’
VR eğitim firması Strivr’ın baş teknoloji sorumlusu Aneesh Kulkarni, Meta’nın VR pazarını ileriye taşımak için yoğun yatırım yapmayı bırakmasının “büyük bir güven kaybı” olacağını söyledi. Kulkarni, “Meta çıtayı zorluyor ancak çıtayı itecek para kimde? 2 milyar dolarlık uygulama mağazası satışı Apple mağazasıyla karşılaştırıldığında çok fazla görünmese de bu büyük ve önemli bir rakam.” dedi.
Apple, iPhone ve iPad uygulamalarının popülaritesinden dolayı dev bir pazara sahip (2022’de geliştirici faturaları ve satışları 1,1 trilyon dolar).
İlginizi çekebilir: Apple, Birleşik Krallık’ta Yapay Zeka Personeli İşe Alıyor
VR firması Coal Car Studios’un geliştiricilerinden Gaspar Ferreiro, Vision Pro’nun fiyatını “çılgın” olarak nitelendirdi ve Apple’ın “büyük bir kumar” oynadığını söyledi. Ferreiro, “Şirketler kesinlikle kumar oynayacak” dedi ve bazı işletmelerin, şirketin itibarı ve prestiji nedeniyle Apple cihazlarına para harcayacağını belirtti.