Valve’ın popüler el oyun konsolu Steam Deck, piyasaya sürüldüğünden bu yana özellikle oyun severler arasında büyük ilgi gördü. Bu başarının ardında yatan en önemli etkenlerden biri, Steam Deck’in özelleştirilmiş işletim sistemi SteamOS’tu. Linux tabanlı bu sistem, kullanıcılarına bir oyun konsolu arayüzünü andıran, sade ve etkili bir deneyim sunuyor. Valve, bu benzersiz işletim sistemini diğer cihazlara da yaymayı uzun süredir planlıyor. Son gelişmeler, bu planın gerçeğe dönüşmek üzere olduğuna işaret ediyor.
İçindekiler
SteamOS, Diğer El Bilgisayarlarına Geliyor mu?
Geçtiğimiz hafta yayınlanan Steam Deck yazılım güncellemesi, Valve’ın bu planları hakkında önemli ipuçları verdi. Güncelleme notlarında yer alan bir ifade, Valve’ın saygın Linux tabanlı işletim sistemini üçüncü parti donanımlarda da kullanıma sunmaya hazırlandığını gösteriyor. Bu adım, özellikle taşınabilir PC oyun pazarında büyük bir değişim yaratabilir.
SteamOS 3.6.9 beta sürümünde yapılan güncellemeler, genellikle hata düzeltmeleri ve ek harici kontrol cihazları desteği gibi rutin iyileştirmeleri içeriyor. Ancak, notların sonlarına doğru yer alan bir cümle, Valve’ın ROG Ally gibi rakip el bilgisayarlarının ekstra tuşlarını desteklemeye başladığını belirtiyor. Bu gelişme, Valve’ın SteamOS’u sadece Steam Deck için değil, aynı zamanda diğer taşınabilir oyun bilgisayarları için de optimize etmeyi planladığının bir göstergesi olabilir.
İlginizi Çekebilir: 2024 Steam Yaz İndirimleri başladı, hangi oyunlar indirime girdi?
Valve, daha önce yaptığı açıklamalarda, SteamOS’un diğer cihazlarda kullanılabilir hale gelmesini yüksek öncelikli bir hedef olarak gördüğünü belirtmişti. Şirket, işletim sistemini gamepad kullanan diğer el bilgisayarlarında ve PC’lerde kullanıma sunmayı hedefliyor. Bu genişleme, SteamOS’un sadece Steam Deck’e özel bir yazılım olmaktan çıkarak, daha geniş bir kullanıcı kitlesine hitap eden bir işletim sistemi haline gelmesini sağlayacak.
Şu anda, Asus ROG Ally, MSI Claw, Lenovo Legion Go, Ayaneo ve GPD Win gibi rakip el bilgisayarları, yazılım desteği açısından Windows’u kullanıyor. Ancak Windows, büyük ekranlar ve klavyeler için tasarlandığından, küçük ve yalnızca gamepad ile kontrol edilen cihazlarda hantal kalabiliyor. SteamOS’un bu cihazlarda kullanılması, kullanıcı deneyimini büyük ölçüde iyileştirebilir ve taşınabilir oyun deneyimini daha akıcı hale getirebilir.
Valve’ın mühendislerinden Lawrence Yang, Steam Deck’in OLED versiyonu üzerinde çalışmanın kaynakları diğer projelerden uzaklaştırdığını ve özellikle sürücü optimizasyonunun büyük bir zorluk oluşturduğunu belirtti. Valve, Steam Deck için grafik sürücülerini ve gölgelendiricileri belirli bir donanım yapılandırması için optimize edebiliyor. Bu nedenle, birçok oyun Steam Deck’te sorunsuz çalışıyor. Ancak, farklı donanımlara sahip cihazlara bu optimizasyonları yapmak, süreci karmaşıklaştırabilir.
Bununla birlikte, hobi amaçlı geliştiriciler, Bazzite ve HoloISO gibi SteamOS klonlarını farklı donanımlar üzerinde çalışacak şekilde uyarladılar. Ancak, bu tür sistemlerin kurulumu oldukça karmaşık olabilir ve taşınabilir cihazların “tak ve çalıştır” yapısına ters düşebilir. Üstelik HoloISO, Nvidia GPU’ları resmi olarak desteklemiyor, bu da bu tür sistemlerin yaygınlaşmasını zorlaştırıyor.
Eğer Valve, Asus gibi OEM’lerin cihazlarını kutudan SteamOS yüklü olarak çıkarabilmesine olanak tanırsa, bu yazılımın yayılma süreci hızlanabilir ve SteamOS, taşınabilir oyun bilgisayarları için tercih edilen bir işletim sistemi haline gelebilir.