Haftanın Seçkisi

iPhone

iPhone 16 Pro vs iPhone 17 | Aynı fiyata hangisi alınır?

18 Eylül 2025
HUAWEI

HUAWEI WATCH GT 6 Pro İnceleme | 21 gün batarya süresi olan premium saat!

19 Eylül 2025
OnePlus 15

OnePlus 15 tasarımı ve renkleri ortaya çıktı!

16 Eylül 2025
iphone 17 ram kaç gb iphone 17 ram ne kadar iphone 17 ram kapasitesi

iPhone 17 RAM kaç GB? İşte iPhone 17 serisi RAM kapasitesi

18 Eylül 2025
Netflix en çok izlenen dizi film

Netflix en çok izlenen dizi filmler açıklandı! İşte o içerikler!

20 Eylül 2025
Hardware Plus - HWP
  • İnceleme
  • Haber
    • Akıllı Telefonlar
    • İnternet
    • Oyun
    • Otomotiv
    • Donanım
    • Gündem
    • Giyilebilir Teknoloji
    • Kripto Para
    • Kültür-Sanat
    • Sosyal Medya
    • Tablet/Notebook/Laptop
    • Uygulama
    • Uzay – Bilim
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • Video
  • Sizin Görüşünüz
No Result
View All Result
Hardware Plus - HWP
No Result
View All Result
Reklam

Apple’ın Yeni Araba Yazılımı, Otomotiv Endüstrisine Bir Truva Atı Olabilir

Yazı: Aksa Umay Kanşıray
24 Temmuz 2022
Kategori: Otomotiv
Okuma süresi: 6 dakika
Apple'ın Yeni Araba Yazılımı, Otomotiv Endüstrisine Bir Truva Atı Olabilir

Apple, kendisini otomobil endüstrisine sokmak için iPhone’un popülaritesini kullanıyor. Otomobil üreticileri bu konuda ne hissettiklerinden emin değiller.

Apple, haziran ayında araba yazılımı CarPlay’in yeni neslini duyurdu. Tüm iç ekranlardaki kullanıcı arayüzünü devralıyor, gaz göstergelerini ve hızlı aramaları sürücünün iPhone’u tarafından desteklenen dijital bir sürümle değiştiriyor. CarPlay’in otomobil üreticilerinin araç satmasına yardımcı olacağını önerdi.

Apple mühendislik müdürü Emily Schubert, ABD’deki yeni arabaların %98’inin CarPlay kurulu olarak geldiğini söyledi. Şok edici bir istatistik verdi: ABD’li alıcıların %79’u yalnızca CarPlay’i destekliyorsa bir araba satın alacaktı.

Schubert, yeni özelliklerin sunumu sırasında “Yeni bir araç satın alırken mutlaka sahip olunması gereken bir özellik” dedi.

Otomobil endüstrisi çekici olmayan bir seçimle karşı karşıya: CarPlay’i sunun ve potansiyel gelirden ve büyük bir endüstri değişikliğine gitme şansından vazgeçin ya da kendi bilgi-eğlence yazılımlarını geliştirmek için büyük miktarda harcama yapın ve CarPlay olmadan yeni bir araç satın alacak potansiyel olarak küçülen bir araba alıcısı kitlesine hitap edin.

Otomobiller internete bağlandıkça, kendi kendine sürüş özellikleri kazandıkça ve benzinle çalışmaktan elektrik ve pillerle çalışmaya geçerken, otomobil üreticileri araç sahiplerine düzenli olarak, yinelenen bir temelde ek hizmetler ve özellikler satarlar.

Bir McKinsey raporuna göre, otomobil yazılımı pazarı 2030 yılına kadar yılda %9 büyüyecek ve bu, genel otomobil endüstrisinden daha hızlı olacak. McKinsey analistleri, araba yazılımının 2030 yılına kadar 50 milyar dolarlık satış yapabileceğini tahmin ediyor.

İçindekiler

  • Apple pastadan pay istiyor
  • CarPlay yeni gelir sağlayabilir
  • Otomobil şirketleri şüpheci görünüyor

Apple pastadan pay istiyor

Apple'ın Yeni Araba Yazılımı, Otomotiv Endüstrisine Bir Truva Atı Olabilir

Apple’ın slaytında listelenmeyen GM, araç içi aboneliklerden zaten yılda 2 milyar dolar gelir elde ediyor ve 2030 yılına kadar yılda 25 milyar dolara çıkmasını bekliyor. CarPlay’i desteklemeyen Tesla, kısa süre önce, otomatik park etme ve şerit tutma da dahil olmak üzere “FSD” sürücü yardımı özelliklerini ayda 199 dolara kadar bir abonelik olarak satmaya başladı.

Çin’deki otomobil üreticileri, uygulamalarıyla derinlemesine entegre olan ve sürücülerin onarım yapmasına, diğer sahiplerle bağlantı kurmasına ve hatta kiralık pillerini değiştirmesine olanak tanıyan elektrikli araçlar oluşturmaya başlıyor.

Goldman Sachs analisti Rod Hall, haziran ayında yeni nesil CarPlay hakkında “Bunun sonunda Apple’ın araba sensör platformlarından yararlanan hizmetler sağlamasına yol açabileceğine inanıyoruz” dedi.

Yeni nesil CarPlay, Apple’ın yazılımının çekirdek sistemlere erişmesini sağlamak için otomobil üreticilerinin önemli ölçüde satın almasına ihtiyaç duyacak. Apple, birkaç büyük otomobil üreticisinden işbirliği sağlamasını önerdi.

Schubert, Ford, Mercedes-Benz ve Audi dahil olmak üzere 14 otomobil üreticisi markasını gösteren bir slayt göstermeden önce, “Dünyanın dört bir yanındaki otomobil üreticileri, CarPlay’in bu yeni sürümünü müşterilere sunmaktan heyecan duyuyor” diye ekledi.

Sektör gözlemcileri otomobil üreticilerinin yazılım hizmetlerini benimsemesi gerektiğine inanıyor, ve Apple’ın tekliflerine şüpheyle bakıyorlar, yoksa geride kalma riskini alacaklar.

AutoForecast Solutions’ın kıdemli analisti Conrad Layson, şunları söyledi: Otomobil şirketlerinin hâlâ otomobil ürettiğini düşündüğü endüstride bu gerçekten zor bir dönem. Aslında otomobil yapmıyorlar, tekerlekler üzerinde giden yazılımlar yapıyorlar ancak bunun farkında değiller.

CarPlay yeni gelir sağlayabilir

Apple'ın Yeni Araba Yazılımı, Otomotiv Endüstrisine Bir Truva Atı Olabilir

CarPlay’in yeni sürümü, Apple için yükselen devasa bir gelir motoru olabilir.

İlk olarak, bir kullanıcı iPhone’un CarPlay arayüzünü seviyorsa, bir Android telefona geçme olasılığı düşüktür. Bu, gelirinin çoğunu donanım satışlarından elde eden Apple için stratejik bir öncelik olacaktır.

İkincisi, şirket henüz otomobil üreticilerinden veya tedarikçilerden bir ücret talep etmese de, iPhone yazılımını dağıttığı şekilde araçlar için hizmet satabilir.

Haziran ayında Apple, ticareti otomobilin kokpitine entegre eden özellikleri araştırdığını açıkladı. Reuters’a göre, bu yaz duyurulan yeni bir özellik, CarPlay kullanıcılarının bir benzin pompasına gitmelerine ve arabanın gösterge panelinden yakıt için ödeme yapmalarına izin verecek.

Apple, App Store’dan zaten on milyarlarca dolar kazanıyor ve arabalardaki hizmetler için ücret almaya karar verirse bunu artırmaya hazır.

Örneğin, 2021’de Apple, App Store’dan toplam 70 milyar dolar ile 85 milyar dolar arasında hasılat elde etti ve bunun %15 ila %30’unu uygulamaya bağlı olarak aldığı görülüyor. Apple şu anda fiziksel mallar veya hizmetler için iPhone uygulamalarında yapılan satın almaların belirli bir yüzdesini almıyor.

Yeni CarPlay ayrıca Apple’ın insanların araçlarını nasıl kullandığı hakkında üst düzey bilgi ve veri toplamasına da olanak tanıyor. Yıllardır son derece gizli geliştirme altında olan kendi arabasını piyasaya sürmeye karar verirse, bu değerli bir bilgidir (Apple’ın araba grubu ve CarPlay ekibi ayrı bölümlerde düzenlenmiştir).

Örneğin, insanlar Apple’ın Haritalar uygulamasını kullandığında, şirket hangi rotaların en popüler olduğu ve trafiğin ne zaman en yüksek olduğu hakkında bilgi ediniyor. Ayrıca, hangi CarPlay uygulamalarının ilgi gördüğünü ve indirildiğini görebilecek konumda.

Bu yılın başlarında bir notta, Morgan Stanley analistleri, otonom sürüşteki ilerlemelerin, Apple’ın potansiyel olarak muazzam bir pazar olan yeni hizmet ve ürünlere harcanacak yılda trilyonlarca saati boşa çıkarabileceğini tahmin ettiler.

Morgan Stanley analistleri bu yılın başlarında, “Yapacak hiçbir şeyi olmayan bir arabada bir saatlik insan zamanının değeri nedir? Kime sorduğunuza bağlı… ama (ve bu sadece bizim görüşümüz) 1,2 trilyon kere her şey ÇOK BÜYÜK BİR SAYI,” diye yazdı.

Otomobil şirketleri şüpheci görünüyor

Apple, Honda, Nissan ve Renault gibi ağır topların yeni CarPlay’i desteklemek için “heyecanlı” olduğunu söylüyor. Apple’ın slaytında temsil edilen 14 marka, 2021’de 17 milyondan fazla araç teslim etti.

Ancak otomobil şirketleri Apple’ın önerdiği kadar heyecanlı olmayabilir. Bunlardan çok azı yeni CarPlay’i destekleyecek modelleri duyurdu ve çoğu tarafsız.

Bir sözcü, Apple’ın slaytında görünen Land Rover’ın bilgi-eğlence sisteminin nasıl “bir parçası” olabileceğini görmek için “Apple ile birlikte çalıştığını” söyledi. Land Rover ve Jaguar sözcüsü, “Gelecekteki ürün teklifleri hakkında yorum yapmak için çok erken,” diye ekledi.

Mercedes-Benz, CarPlay’e olan bağlılığını “Apple ile tartışmalar” olarak nitelendirdi.

Bir Mercedes Benz sözcüsü, “Genel olarak, potansiyel tüm yeni teknolojileri ve işlevleri dahili olarak değerlendiririz” dedi.

Otomobil üreticilerinin bağlılık eksikliği bir zamanlama ve ürün döngüsü sorunu olabilir: Apple, araçların “gelecek yılın sonlarında” duyurulmaya başlayacağını söylüyor. Ancak bu sakin tepki, yeni CarPlay’in Apple’ın otomobillerle olan ilişkisinde büyük bir değişimi temsil etmesinden de kaynaklanabilir.

Yeni CarPlay, otomobilin gerçek zamanlı sistemlerinin bu bilgileri kullanıcının iPhone’una geri iletmesini gerektirecek, burada analiz edilecek ve Apple’ın kendi yazılımına entegre edilecek ve otomobilin ekranlarında işlenecek.

Apple'ın Yeni Araba Yazılımı, Otomotiv Endüstrisine Bir Truva Atı Olabilir

Apple’ın arayüzü ayrıca araç kontrollerini de içerecek. Apple’ın tanıtım videosuna göre kullanıcılar, klimayı açmak için Apple tasarımı dokunmatik ekran düğmesine dokunabiliyor.

Loup Funds’ın kurucusu Gene Munster bir araştırma notunda, “Bu kök işlevlerin kontrolünü ele geçirmek kayda değer çünkü araç içi deneyimi otomobil üreticisinin ellerinden Apple’a etkili bir şekilde kaydırıyor” dedi.

Otomobil üreticilerinin araç içi deneyim üzerindeki bu kontrolden vazgeçip vazgeçmeyeceği, otomobil endüstrisi için stratejik olarak kritik olabilir.

Tesla ve Rivian gibi akıllı dijital ilk elektrikli otomobil üreticileri, büyük olasılıkla stratejik nedenlerle (Apple CEO’su Tim Cook’un bu ayın başlarında Rivian bir kamyona bindiği bildirilse de) kullanıcılarının protestoları üzerine Apple CarPlay’den kaçındı.

Araç içi bilgisayarlar ve ekranlar öncelikle Apple’ın arayüzünü gösteriyorsa, otomobil üreticileri bu hizmetleri müşterilerine satma konusunda daha az yeteneğe sahip olacak. Ayrıca, çevrimiçi hizmetler ve uygulamalarla müşteri ilişkilerini tanımlama yeteneklerini kaybedebilirler.

Piyasadaki çekişmenin amacı OEM’ler için olmalı: Radio Free Mobile analisti Richard Windsor, “Bu hizmetler geldiğinde, pastada parmağım olacak şekilde masada bir yerde oturmalıyım” dedi.

“Bunu yapabilmek için, kullanıcının akıllı telefonunun araca bindiğinde cebinde kalması gerekiyor. CarPlay’i, Android Auto’yu veya Android Automotive’i veya başka herhangi bir şeyi açtığı anda, otomobil üreticisinin başı gerçekten belaya girer.

e-Safe Siber Güvenlik Zirvesi
Aksa Umay Kanşıray

Aksa Umay Kanşıray

Reklam

HWP Podcast

Teknoloji gündemini HWP’den dinleyin!
Podcast’imize abone olun.

Apple PodcastsSpotifyGoogle PodcastsKarnaval
e-Safe Siber Güvenlik Zirvesi
Hardware Plus - HWP

Copyright © 2025, EMY Medya

  • Künye
  • İletişim

HWP.com.tr hosting hizmeti LimonHost logosu tarafından verilmektedir.

Bizi takip edin

No Result
View All Result
  • İnceleme
  • Haber
    • Akıllı Telefonlar
    • İnternet
    • Oyun
    • Otomotiv
    • Donanım
    • Gündem
    • Giyilebilir Teknoloji
    • Kripto Para
    • Kültür-Sanat
    • Sosyal Medya
    • Tablet/Notebook/Laptop
    • Uygulama
    • Uzay – Bilim
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • Video
  • Sizin Görüşünüz

Copyright © 2025, EMY Medya