Sosyal medyanın hayatımıza dahil ettiği ve popülaritesi giderek artan kavramların başında influencer gelir. Hem ülkemizde hem dünyada en çok ses getiren ve en yüksek getirili mesleklerden biri olan influencer’lığın kelime anlamı etkileyen kişi demektir. İnfluencer, influencer marketing denilen pazarlama türünü yerine getirir. İnfluencer’lar sosyal medya platformlarında büyük takipçi kitlelerine sahiptirler. Aynı zamanda bu takipçi kitlesi üzerinde yönlendirme ve kitleyi etkileme güçleri vardır. Bu sayede takipçi kitlelerinin satın alma kararları üzerinde söz sahibi olurlar.
Sosyal medya platformlarının kullanımının son 10 yılda çok büyük bir artış sergilediği tartışılmaz bir gerçektir. Bunun doğal bir sonucu olarak günümüzde hemen her marka için en gözde pazarlama stratejisi sosyal medya üzerinden şekillendirilendir. Bu noktada en büyük rol influencer’lara aittir. Çünkü kendilerini takip eden kitle üzerinde büyük bir etkiye ve kararları üzerinde yönlendirici olma gücüne sahiptirler. Bu gücün farkında olan markalar ürünlerinin reklamını yapmak için influencer’larla çalışmayı tercih ederler. Böylece ürünlerini saniyeler içerisinde milyonlarca kişiye ulaştırma imkanını elde edebilirler.
İçindekiler
Influencer’lar Takipçi Türlerine Göre Sınıflandırılabilirler
Sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanan ve yaptıkları paylaşımlar aracılığıyla çok büyük kitlelere ulaşan influencer’ların her biri farklı sayıda takipçiye sahiptir. Bu kritere göre influencer’lar mega influencer, makro influencer ve mikro influencer olarak ayrılırlar.
Takipçi sayıları en yüksek olan influencer’lara mega influencer adı verilir. Mega influencer’ların en az bir sosyal medya platformunda 1 milyondan fazla takipçisi olması gerekir. Mega influencer’ların çoğu film yıldızı, müzisyen, sporcu, tv ünlüsü ya da çevrim dışı ortamlarda ünlü olmuş kişilerdir. Bununla birlikte yalnızca sosyal medya platformlarındaki paylaşımları ve popülariteleri sayesinde mega influencer olarak anılan kişiler de vardır.
Makro influencer’lar mega influencer’lardan bir kademe aşağıda bulunurlar. Influencer marketing olarak da bilinen sosyal medya pazarlamasında oldukça aktif bir görev üstlenen makro influencer’ların 40 bin ile 1 milyon arasında değişen takipçileri vardır. Markaların makro influencer’lara ulaşması daha kolaydır. Ve bu gruptaki influencer’ların daha organik takipçileri olduğundan farkındalık artırma konusunda daha yeteneklidirler.
Belirli bir konu hakkında bilgi sahibi olan ve takipçi sayıları genellikle bin ile 40 bin arasında olan kişilere mikro influencer denilir. Mikro influencer’ların etkisi hitap ettikleri kitlenin büyüklüğünden değil onlar üzerindeki etkileri ve etkileşim türleriyle bağlantılıdır.
İçerik Tarzına Göre Influencer Tipleri
Blogger’lar ve sosyal medya platformlarındaki influencer’lar takipçileriyle olan aktif ve otantik ilişkileri açısından oldukça dikkat çekicidirler. Bunun her geçen gün daha da farkına varan markalar günümüzde blogger’lara da daha çok yatırım yapmaktadır. Bloglar influencer marketing sektörüne son zamanlarda dahil olmalarına rağmen birçok marka popüler ve iyi bloggerlar’la anlaşmayı tercih etmektedir. Böylece blogger’ı destekleyen ve izleyen kişiler söz konusu markanın ürününü deneme konusunda bir adım atmaya yönlendirilebilmektedir.
Blogger’ların büyük çoğunluğu yazılarını sağlık, kişisel gelişim, finans, müzik ve daha birçok sektörü kapsayan başlıklar altında paylaşırlar. Takipçileri ile saygı çerçevesinde doğru bir iletişim kurduklarından bloggerlar takipçilerinin güvenini kazanmakla kalmaz aynı şekilde iyi bir iletişim sayesinde onları doğru şekilde etkileyebilirler.
Hem ülkemizde hem dünyada çok büyük kitlelere hitap etmeyi başaran influencer’lar arasında Youtuber’lar da yer alır. Birçok markanın gözdesi olan Youtube içerik üreticileri sahip oldukları geniş kitleler sayesinde markaların çok daha fazla sayıda kişiyle etkileşime geçmesinde önemli bir rol üstlenir. İçerik üreticileri Youtube’daki paylaşımları sayesinde çok fazla sayıda takipçi elde edebilmektedirler. Bir influencer’ın Youtube kanalındaki takipçi sayısı düşük olsa dahi izlenme sayılarının çok daha yüksek olması mümkündür. Bunun nedeni videoları yalnızca takipçilerin izlememesidir. Birçok kişi içerik üreticisini takip etmesine ve videolarını izlemesine karşın abone olmamaktadır. Platformun genelinin çok fazla sayıda kullanıcısı ve yüksek etkileşim sayısı olmasından dolayı YouTube markaların en çok tercih ettiği sosyal medya platformlarının başında gelir.
Influencer’lar Nelere Dikkat Etmeli?
Influencer’ların başarılı olmasının birinci koşulu doğal olmalarıdır. Takipçilerinin karşılığına mutlaka kendi gerçek kişilikleri ile çıkmalı ve samimi bir iletişim kurmalıdırlar. Aslında kitleleri influencer’lara bağlayan temel etken budur. Kendilerinden biri, özgün, doğal ve başarılı gördükleri kişileri kendileri için ulaşılabilir bir hedef olarak görürler ve yakın bir ilişki geliştirirler.
Takipçiler için olmazsa olmazlardan biri kendilerine farklı ve özgün içerikler sunulmasıdır. Bu nedenle influencer’lar özgün olma konusunda hassas bir tutum sergilemelidir. Kopya içerikler yerine kendilerinin yorumladığı, kendilerine özgü ve takipçilerinin ilgilerini çekebilecek özellikte içeriklere yer vermelidirler.
Influencer’ların açık sözlü olması çok daha sevilip takdir edilmelerini sağlar. Fikirlerini dürüst ve açık bir şekilde söylemeli, duruşlarını sergilemeliler. Bu aynı zamanda etkileşimin de artmasını sağlayacak bir durumdur. Bununla birlikte takipçilerine sundukları konular hakkında araştırma yapmaya, kendilerini geliştirmeye ve dürüst bir tavır takınmaya özen göstermeliler. Toplumdan izole bir hayat sürmemeli, çevreleriyle iletişim içinde kalmalı, etkinliklere katılmalı ve farklı influencer’lar ile tanışmalıdırlar.
Tüm bunların yanı sıra dijital trendleri takip etmeli ve dijital pazarlama hakkında bilgi sahibi olmalılar. İçeriklerine uygun anahtar kelimeleri seçerek farklı kitleler tarafından bulunabilir hale gelmeliler.
Bir kişinin influencer olabilmesi için sosyal medya platformlarını aktif ve doğru bir şekilde kullanması gerekir. Kendi alanında uzman olmalı, takipçileriyle etkileşimini artıracak yöntemler kullanmalıdır. İnfluencer’lar sosyal medya platformlarında düzenli olarak paylaşım yapmalı ve sahip oldukları kitleyi sürekli büyütmelidirler.
Influencer Marketing Nedir?
Influencer’lar insanların davranışlarını etkileme ya da değiştirme gücüne sahip olan kişilerdir. Sosyal medya platformlarında belirli bir güce ve popülariteye sahip olan influencer’lar kendi takipçi kitlelerine hitap ederler. Söz konusu sadık takipçi kitlesi influencer’ın deneyimlerinden yararlanır, paylaşımlarına inanır ve tavsiyelerini değerlendirir. Influencer’ların hitap ettikleri kitlenin satın alma davranışlarını etkilemesi üzerine yoğunlaşan pazarlama stratejisine influencer marketing denilir. Influencer marketing stratejilerinin temelinde pazarın tamamına değil yalnızca influencer’lar aracılığıyla potansiyel aracılara yönelik pazarlama aktiviteleri yapılması anlayışı vardır.
Yapılan araştırmalara göre bireylerin tüketim alışkanlıkları üzerinde medyatik isimlerin yönlendirici etkisi vardır. Bu sayede istedikleri fikirleri kitlelere benimsetebilir ve davranışlarda adeta eşik atlatabilirler. Influencer’lar da dijital dünyanın önderleri olarak kitlelerinin davranışlarını değiştirme ve düşüncelerini yeniden programlama gücünü ellerinde tutarlar. Influencer marketing stratejilerinde influencer’ların gücünden yararlanılır. Bu sayede hedef kitlenin istenilen tüketim davranışlarını sergilemesi sağlanır. Influencer marketing stratejilerinin gücü sosyal erişim, orijinal içerik ve tüketici güveni gibi unsurlardan kaynaklanır.
Influencer marketing çalışmalarında marka kendisini en doğru şekilde temsil edecek influencer’ı seçerler. Influencer’lar aracılığıyla ikincil pazarlama kampanyası oluşturma aşamasına geçerler. Influencer’lar gerçek hayat senaryolarına uygun problem çözümlerinde söz konusu markanın ürünlerini ve servislerini deneyimler, dürüst bir bakış açısıyla tanıtarak takipçilerinin yorum yapmasını isterler. Böylece hedef kitlenin ilgisi çekilmiş olur. Bu çalışma sonucunda influencer’lar takipçilerini markanın ürünlerini satın alan müşterilere dönüştürmüş olurlar. Bu aşamada güçlü müşteri ilişkilerinin inşa edilmesi çok önemlidir. Influencer’ların ilk müşterileri doğru adımlarla hem ürünün hem markanın sadık müşterileri haline dönüştürülebilir. Doğru influencer seçimiyle markaya sadık bir müşteri kitlesi oluşturulmuş olur.