Airbus, A321XLR teslimatını Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı EASA’nın ek yakıt deposu ile ilgili güvenlik çekinceleri dolayısıyla 2024 yılına erteledi. Uçağın 2023 yılının sonunda hizmete girmesi bekleniyordu. A321XLR, A321neo’YA göre yaklaşık %30 daha uzun uçuş menziline sahip olacak şekilde tasarlandı. Bu kadar fazla menzil artışı uçağa yerleştirilen ek yakıt tankı sayesinde mümkün olacak.
İlginizi çekebilir: Boeing 777X’in İlk Teslimatı 2025 Yılına Ertelendi
İçindekiler
Airbus 2022 yılı ilk çeyrek finansal sonuçlarını açıkladı
Airbus’tan yapılan açıklamaya göre A321XLR’daki gecikme yaklaşık 3 ay olacak. Ancak sebebi göz önünde bulundurulunca daha da artabilir gibi görünüyor. Firma açıklamasında ayrıca 2022 yılı ilk çeyrek finansal sonuçlarını da basınla paylaştı. Uçak üreticisi 2022 ilk çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre 700 milyon dolar artışla 1.3 milyar dolarlık gelir sağladı. Airbus bu yıl içinde toplam 720 uçak teslimatı gerçekleştirmeyi planlıyor. Bu rakam 2021 yılında 611 adetti.
Airbus’ın A319, A320, A321 modelleri için gerektiğinde kargo kapılarından eklenip çıkarılabilen ek yakıt tankları (Auxiliary Center Tanks-ACT) mevcuttu. A321XLR modelinde ise ek yakıt tankı (Rear Centre Tank-RCT) çıkarılabilir yapıda değil. Bu sayede gövdedeki alan daha verimli kullanılmış oluyor. RCT tankı, bir ACT tankı ağırlığında ama onun iki katı hacminde ve 4 katı kadar yakıt alabiliyor.
EASA’ya göre ek yakıt tankı olası gövde üzerine iniş durumunda yangın riskini arttırıyor. Dolayısıyla gövde altı kaplamalarında güçlendirme gerekli. Bu güçlendirme de uçağın ağırlık ortalamasını arttırıyor ve menzilini kısaltıyor. Amerika Federal Havacılık İdaresi (FAA) de A321XLR’lerin mevcut tasarımının, harici bir yangın durumunda yolcuları korumak veya bir kaza meydana gelirse gereken zamanda tahliyelerini sağlamak için yetersiz olduğunu belirtiyor.
Airbus A321XLR, Haziran 2019’da tanıtıldığında dar gövde yolcu uçakları arasında en uzun menzile sahip olmasıyla dikkatleri üzerine çekmişti. Uçak ek yakıt tankı sayesinde fazladan 12.900 litre, toplamda ise 40.000 litre yakıt alabiliyor. Bu sayede menzili 8700 km’ye kadar çıkıyor. A321XLR daha hizmete girmeden 530’dan fazla sipariş almış durumda.