Ülkemizde güzel gelişmeler yaşanmaya devam ediyor. Bugün gelen bilgilere göre; TUSAŞ, Türkiye’nin havacılık motorlarındaki bağımsızlığını pekiştiren devrim niteliğinde bir başarıya imza attı. Geliştirdiği milli turbodizel havacılık motorları TEI-PD170 ve TEI-PD222ST ile hem yerli İHA’lara güç veriyor hem de uluslararası rekabette adından söz ettiriyor.
Türkiye’nin ilk milli turbodizel havacılık motoru olan TEI-PD170, özellikle ANKA, Aksungur ve Bayraktar TB3 gibi stratejik insansız hava araçlarında (İHA) kullanılıyor. TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk AKŞİT’in açıklamalarına göre, TEI-PD170 motoru, benzerleri arasında üstün performansıyla dikkat çekiyor. Maksimum 172 beygir gücü üreten TEI-PD170, 20.000 feet irtifada dahi kesintisiz 170 HP gücünü sağlayarak rakiplerine meydan okuyor.
İçindekiler
TEI-PD170 ile yeni bir devir başlıyor
ANKA İHA’sında daha önce kullanılan Alman menşeli Technify Motors tarafından üretilen Centurion 2.0 motoru, yerli ve daha güçlü bir alternatifle değiştirildi. TEI’nin geliştirdiği TEI-PD170 motoru, bu alanda Türkiye’ye önemli bir avantaj sağladı. Motor, sunduğu yüksek güç ve verimlilikle sınıfındaki rakiplerini geride bırakıyor. TEI-PD170’in verimliliği, gücüyle orantılı yakıt tüketimi açısından da dikkat çekici. TEI tarafından yapılan testler, TEI-PD170’in yakıt verimliliği ve güç üretimi konusundaki üstün performansını gözler önüne seriyor.
İlginizi Çekebilir: Tesla satış rakamları Togg satışlarını geçti, ne kadar sattı? (2024)
Havacılık motorlarının performansı, irtifa yükseldikçe düşme eğilimi gösterir. Ancak TEI-PD170, bu alanda bir istisna oluşturuyor. 20.000 feet irtifada dahi güç kaybı yaşamadan 170 HP gücünü üretebiliyor. Yapılan testlerde, TEI-PD170’in Technify Centurion 2.0 motoru ile karşılaştırıldığında, 20.000 feet irtifada 43 HP daha fazla güç ürettiği tespit edilmiş.
Bayraktar TB2 İHA’larında kullanılan Avusturyalı Rotax 912 motoru, TEI-PD170 ile değiştirilmemiş. Prof. Dr. Mahmut Faruk AKŞİT, bu durumun nedenini şöyle açıklıyor: “Bayraktar TB2’ler çok küçük. Bu motorlar (TEI-PD170) yaklaşık 1,5-2 ton sınıfındaki İHA’lar için geliştirildi. Bu motorlar 2 tonluk bir İHA’yı yeryüzünden kaldırıp 40 bin feet irtifaya çıkarıyor. Bayraktar TB2’ler 600 kg ağırlığında. Bu da bir Serçe’ye V6 3lt motor takmaya benziyor. Büyük geliyor yani. Onlar (Baykar) daha küçük motorlar kullanıyor.”
Baykar tarafından geliştirilen Bayraktar TB3 insansız hava uçağı ise TEI-PD170 motoruyla donatılıyor. 25 Haziran 2024 tarihinde gerçekleştirilen test uçuşunda, Bayraktar TB3, TEI-PD170 motoru ile 36.310 feet irtifaya çıkarak milli havacılık tarihinde yerli motorla en yüksek irtifaya ulaşmayı başardı.
TEI’nin bir diğer gurur kaynağı olan TEI-PD222ST, TEI-PD170 ile aynı boyutlara sahip olmasına rağmen 225 beygir güç üretiyor. 45.000 feet azami irtifa değeri ile yüksek güç, düşük yakıt tüketimi ve kompakt tasarımıyla rakiplerinin önünde yer alıyor. Ayrıca 3.600 saat çalışma ömrü ile de uzun süre kullanım imkanı sunuyor. 20.000 feet irtifada 190 HP’nin üzerinde güç üretebilen TEI-PD222, büyük boyutlu İHA’lar için büyük bir avantaj sağlıyor.
TEI’nin milli turbodizel havacılık motorları, Türkiye’nin havacılık ve savunma sanayindeki bağımsızlığını güçlendirirken, uluslararası arenada da önemli bir rekabet avantajı sunmaktadır. Bu başarı, Türkiye’nin mühendislik yeteneğinin ve teknolojik kapasitesinin bir göstergesi diyebiliriz.