Türk haber siteleri, son dönemde Google algoritması nedeniyle ciddi bir trafik kaybı yaşadıklarını belirterek bu durumu kamuoyuyla paylaştı. Aralarında Artı Gerçek, BirGün, Diken, Ekonomim, Gazete Pencere, Kısa Dalga, Medyascope ve T24 gibi bağımsız medya kuruluşlarının bulunduğu sekiz haber sitesi, yaşanan algoritma değişiklikleri sebebiyle okurlarına ulaşmakta zorlandıklarını belirtti.
İçindekiler
Türk Haber Siteleri, Google Algoritması Değişikliklerinden Şikayetçi
Türk haber siteleri, son dönemde Google algoritması nedeniyle ciddi bir trafik kaybı yaşadıklarını belirtiyor. Yapılan açıklamada, Google Keşfet ve Google Haberler araçlarının yönlendirdiği okur trafiğinin büyük oranda kesildiği vurgulandı. İlk olarak Ekim 2024’te başlayan bu trafik düşüşünün, Ocak 2025 itibarıyla yeniden ve daha büyük ölçekte gerçekleştiği belirtildi.
Açıklamaya göre, Google algoritması değişikliği nedeniyle birçok bağımsız haber sitesinin okur trafiğinin %98’i bir anda ortadan kalktı. Haber siteleri, bu kaybın nedenine dair Google ile iletişime geçmek istediklerini ancak sağlıklı bir muhatap bulamadıklarını ifade etti.
Türk haber siteleri, bu değişikliğin sadece bağımsız medyayı değil, aynı zamanda kamuoyunun habere erişimini de zorlaştırdığını belirtti. Açıklamada, Gazete Duvar’ın ekonomik zorluklar nedeniyle kapanmasının, bu sürecin olumsuz etkilerini açıkça gösterdiği ifade edildi.
Haber siteleri, Rekabet Kurumu başta olmak üzere devlet yetkililerini bu konuda düzenleme yapmaya çağırdı. Ayrıca, reklamverenlere de seslenerek, internet reklam yatırımlarını doğrudan Türk haber siteleri üzerinden yapmalarını önerdi.
Son olarak bağımsız haber kuruluşları, okurlarına haberleri Google yerine doğrudan haber sitelerinden okumalarını ve bağımsız medyaya bağış yaparak veya abonelikle destek olmalarını rica etti.
Açıklamanın tamamı şu şekilde:
“Haber sitelerine yönlendirilen trafik akışı, ilk kez Ekim 2024’te ortaya çıkan ve yaklaşık 1 ay süren ambargonun ardından Ocak sonundan itibaren yeniden yok edildi. Google’ın ‘Keşfet’ ve ‘Haberler’ araçları üzerinden yönlendirilen okur trafiklerinin yüzde 98’i, bağımsız medya kurumlarının ağırlığını oluşturduğu çok sayıda haber sitesi için bir günde ortadan kaldırıldı.
Algoritma değişikliği dâhil hiçbir makul açıklaması olmayan bu ani ve büyük trafik kayıplarına karşılık tüm girişimlerimize rağmen Google ile sağlıklı ve sürekli bir muhataplık ilişkisi de kurabilmiş değiliz.
Önemle belirtmek isteriz ki Google’ın hiçbir denetime uğramadan, salt kendi ihtiyaçları doğrultusunda yaptığı trafik akışı değişiklikleri yalnızca medya kurumlarının görünürlüklerini etkilemekle kalmıyor. Google tarafından görmezden gelinenlerin ağırlığını bağımsız medya kurumlarının oluşturduğu bu ‘yeni’ internet haber ekosistemi, kamuoyunun habere erişimini de zorlaştırıyor. Uzun vadede ise bu durum, zaten birçok baskı ile mücadele eden medya kurumlarının mali yapılarına geri dönülmez zararlar verme riski taşıyor.
Okuduğunuz açıklamayı hazırladığımız günlerde, metnin altında imzası bulunması gereken Gazete Duvar’ın kapanması, tam da dikkat çekmeye çalıştığımız tehlikenin ne denli gerçek olduğunu ortaya koyuyor.
Bu nedenlerle, Türkiye’de yayın yapan bağımsız medya kuruluşları olarak Google’ın bu tutumuyla çalınan kurumsal haklarımızın, çalışanlarımızın emeğinin, okurlarımızın desteğinin her platformda takipçisi olacağımızı duyuruyoruz.
Başta Rekabet Kurumu olmak üzere hem yerel hem uluslararası hukuk mercilerinde yapılacak başvurularımızla bu mücadeleyi sürdüreceğimizi ve Google’ın bütün dünya ile birlikte ülkemizde de yarattığı bu tahribatın ısrarlı takipçisi olacağımızı ilan ediyoruz.
Ayrıca Türkiye’de konuyla ilgili devlet kurumlarını da gerekli önlemleri almaya, Google’ın ya da başka teknoloji tekellerinin kamuoyunun haber alma hakkı ve bağımsız gazetecilik çabasını hedef almasına izin vermeyerek yerel medyayı güçlendirecek düzenlemeleri hayata geçirmeye, bu çalışmaları sırasında da medya kurumları arasında herhangi bir ayrım gözetmeksizin fikir alışverişi kanallarını açık tutmaya davet ediyoruz.
Türkiye’de üretip Türkiye’de kazanan reklam verenlere de bir çağrımız var:
Gelirinizin önemli bir kısmını tüketiciye ulaşmak ve görünür olmak için internet reklamlarına aktarıyorsunuz. Ancak tüketiciyle en önemli buluşma noktalarından olan haber siteleri Google ambargosu yüzünden yüzde 90’a varan okur kayıpları yaşadığı için bu yatırım da hedefine ulaşmıyor. Sizleri, Google ve diğer teknoloji şirketleri bu tutumlarından vazgeçip, şeffaf bir şekilde ve yasal düzenlemelerle garanti altına alınmış̧ bir düzen kurulana kadar reklamlarınızı doğrudan ülkemizde yayın yapan medya kuruluşlarına yönlendirmeye davet ediyoruz.
Son çağrımız da okurlarımıza:
Bağımsız medyanın yaşadığı kriz, özgürce haber almak isteyen tüm yurttaşların krizidir. Daha da ötesi bu bir demokrasi krizidir.
İnternette haberleri Google üzerinden değil doğrudan okuru olduğunuz internet sitelerine girerek okuyun, bu gizli ambargoyu delerek bağımsız medyaya destek olun!
Eğer imkânınız varsa, takip ettiğiniz medya kuruluşlarına abone olarak, bağış yaparak katkı verin.
Bugünleri ancak siz okurlarımızın desteği ve dayanışmasıyla aşabiliriz.
Saygılarımızla…”
Türk haber siteleri ile Google algoritması arasındaki bu gerilim, internet haber ekosisteminin geleceği açısından büyük önem taşıyor. Bağımsız medyanın sürdürülebilirliği, alınacak düzenlemeler ve okur desteğiyle geri kazanılacak mı göreceğiz.
İlginizi Çekebilir: Kripto para borsaları düzenlemesi yayımlandı! Neler değişti?
Peki siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Sizce Google sansürü gerçek mi? Düşüncelerinizi yorumlar kısmında belirtebilirsiniz. Daha fazlası için bizi takip etmeyi unutmayın!