Perşembe günü Tesla 2022 hissedarları toplantısında yatırımcılar CEO Elon Musk’a şirketin gelecek yıllarda parasını nasıl harcamayı planladığını ve küresel ekonomik görünümünü sordu.
Musk, “makroekonomik tahminler yapmak felaket için bir reçetedir” diye şaka yaptı, ancak yine de “en yüksek enflasyonu geride bıraktığımızı” ve muhtemelen yaklaşık 18 ay sürecek “nispeten hafif bir durgunluk” göreceğimizi tahmin etti.
CEO, ekonomik analizini, Tesla’nın elektrikli araçlar yapmak için ihtiyaç duyduğu malzeme ve mallar için ödemesinin istendiği emtia fiyatlarına dayandırdı.
“Milyonlarca araba yaptığınızda, ihtiyaç duyulduğundan aylar önce emtia satın almanız gerektiğinden, zaman içinde fiyatların nereye gittiğine dair oldukça fazla fikir ediniyoruz” dedi.
2022’nin ikinci çeyreğinde, Rusya’nın Ukrayna’ya karşı savaşı ve Çin’de devam eden koronavirüs pandemisi, Tesla’nın Şangay fabrikasında uzaktan çalışmaya sebep oldu ve otomotiv endüstrisinde tedarik zinciri karışıklıklarını, parça kıtlıklarını ve işgücü sorunlarını daha da kötüleştirdi.
Musk’a Tesla’nın sermayesini önümüzdeki yıllarda nasıl kullanmayı planladığı da soruldu. CEO, Tesla’nın öncelikle sermaye harcamalarını ve araştırma ve geliştirme harcamalarını “boşa harcamadan elimizden geldiğince hızlı” artıracağını söyledi. Tesla’nın gelecekteki nakit akışının neye benzediğine bağlı olarak “bir tür hisse geri alımının mümkün olduğunu” ekledi.
Aynı zamanda SpaceX’in CEO’su olan Musk, Tesla hisse geri alımlarını henüz “taahhüt etmek istemediğini” ve bir yerlerde bir mücbir sebep olayının denklemi değiştirebileceğini söyledi. Ancak, Tesla’nın gelecekteki nakit akışı sağlam görünüyorsa ve dünya “nispeten istikrarlı” ise, o zaman “hisse geri alımı masada” olduğunu yineledi.
İçindekiler
2030 yılına kadar yaklaşık 12 fabrikada yılda 20 milyon araba
Genel olarak Tesla, 2030 yılına kadar yılda 20 milyon araç üretmeyi hedefliyor. Bu yüksek bir hedef ve Musk, bunun her fabrikanın yılda 1,5 milyon ila 2 milyon birim ürettiği yaklaşık bir düzine fabrika alacağını düşündüğünü söylüyor. Şu anda Tesla, Şanghay; Fremont, Kaliforniya; Austin, Teksas; ve Almanya’da Berlin dışında araç montaj fabrikaları işletiyor. Ayrıca Panasonic ile ortaklaşa çalıştığı Sparks, Nevada’daki bir fabrikada pil üretiyor.
Musk perşembe günü yaptığı açıklamada, Tesla’nın kısa süre önce 3 milyonuncu arabasını ürettiğini ve bu yıl içinde yeni bir fabrika yeri açıklamayı umduğunu söyledi. Ayrıca şirketin Nevada’da haftada sadece 50 araç pil paketini geri dönüştürdüğünü ve Tesla otomobillerinin pil paketlerinin çoğunun bugün hala kullanımda olduğu için sayının çok düşük olduğunu açıkladı.
Hissedar toplantısı sırasında ünlü CEO, Tesla’nın “tamamen otomatiklik” hedefine yaklaştığı ve direksiyon arkasında herhangi bir sürücü olmadan bir robot-taksi olarak çalışabilen kendi kendini süren bir araç teslim ettiği de dahil olmak üzere geçmişte verdiği sözleri tekrarladı.
Tesla’nın bir sonraki fabrikasını nereye kuracakları (çoğu katılımcıya göre Kanada) konusundaki olanakları gözden geçirerek ve perakende yatırımcılarla dolu görünen odayı, Wall Street analistleri de dahil olmak üzere finans uzmanlarından daha iyi anladıklarını söyleyerek hissedarları memnun etti.
Ancak hissedarlara bazı hayal kırıklığı yaratan haberler de verdi ve Tesla’nın Cybertruck’ı 2023’ün ortalarında üretmeyi hedeflediğini, ancak şirket 2019’da deneysel alıcıyı piyasaya sürdüğünde başlangıçta verilen aynı özellikler ve fiyatlandırma ile satamayacağını yineledi.
Cybertruck’ın beklenen yüksek fiyatıyla ilgili olarak Musk, “Gördüğümüz enflasyonu tam olarak tahmin etmenin bir yolu olmadığını düşünüyorum” dedi. Perşembe günü hissedar toplantısının yapıldığı Austin, Teksas fabrikasında “önümüzdeki birkaç aydan itibaren Cybertruck’ın üretim ekipmanı, aletleri ve her şeyi kurulacak”.
3 milyon iş başvurusu
Musk, toplantıda Tesla ve yeniden kullanılabilir roket şirketi SpaceX’in bugün mühendislik öğrencilerinin en çok çalışmak istediği yerlerden ikisi olduğu konusunda övündü. Tesla geçen yıl 3 milyon iş başvurusu aldığını söyledi. Ayrıca, iki işine atıfta bulunarak, “İnsanların isterlerse bir şirketten diğerine geçmelerine izin veriyoruz” dedi.
“Ne güzel, bunu destekliyoruz.”