2024 yılı sona ermeden geçtiğimiz gün otomotiv sektörünü derinden etkileyen önemli bir gelişme yaşandı. Resmi Gazete’de yayımlanan yeni düzenlemeyle Çin’den gelen araçlara ek vergi oranı yükseltildi. Geçtiğimiz yıl %10 olarak başlayan gümrük vergisi, 2024’te %40 ek vergi ile artırılmıştı. Şimdi ise hibrit ve benzinli otomobillerde bu oran %50’ye çıkarıldı. Bu artış, Çinli araçlara ek vergi konusundaki tartışmaları yeniden gündeme taşıdı.
İçindekiler
Çinli Araçlara Ek Vergi Artışı Geldi! Otomotiv Sektörünü Neler Bekliyor?
Çinli araçlara ek vergi konusundaki son düzenleme ile beraber, hibrit ve benzinli otomobillerde bu oran %50’ye çıkarıldı. Artık sadece dizeller değil, hibrit ve benzinli Çinli otomobiller de bu vergi artışından etkilenecek.
Çin’den gelen araçlara ek vergi konusundaki bu karar, Çin menşeli araçların Türkiye pazarındaki rekabetini büyük ölçüde etkileyecek gibi görünüyor. Özellikle Chery ve MG gibi Çin merkezli markalar, fiyatlarını yeniden düzenlemek zorunda kalabilir.
Chery SUV modelleri, uygun fiyatları sayesinde büyük ilgi görüyordu ancak bu yeni vergi artışı, markanın rekabetçi avantajını zayıflatabilir. 2025 yılına girerken beklenen fiyat artışlarına bu ek vergi de eklenmiş olacak.
Düzenlemenin kapsamına giren benzinli ve hibrit araçlar, %50 oranında bir ek vergiye tabi tutulurken, elektrikli araçlar ve şarj edilebilir hibrit araçlar (PHEV) için bu oran %40 seviyesinde kaldı. Bu durum, elektrikli araçların pazardaki cazibesini korumasını sağlayabilir. Ancak, hibrit modellerin fiyatlarındaki artış, tüketicilerin tercihlerini etkileyebilir.
Son dönemde, Çin merkezli markaların Türkiye’de üretim yapma planları gündemdeydi. BYD’nin yatırım kararı almasının ardından Chery ve MG gibi markaların da ülkemizde fabrika kurmayı düşündüğü belirtiliyor.
Yetkililer, bu süreçte son aşamaya gelindiğini ifade etseler de henüz resmi bir açıklama yapılmış değil. Eğer bu markalar, BYD gibi yatırım teşvik belgesi almayı başarırsa, ek vergilerden muaf tutulabilecekler. Bu da, markaların Türkiye pazarındaki rekabet gücünü artırabilir.
Çinli araçlara ek vergi düzenlemesi, yalnızca markaları değil, tüketicileri de doğrudan etkiliyor. Özellikle uygun fiyatlı hibrit ve benzinli modeller arayan tüketiciler, bu artış sonrası farklı alternatiflere yönelmek zorunda kalabilir. Elektrikli araçların ise ek vergideki sabit oran nedeniyle daha cazip hale gelmesi bekleniyor.
Çinli araçlara ek vergi artışı, hem markalar hem de tüketiciler için yeni bir dönemin başlangıcı olabilir. Türkiye’de üretim yapma planları ve teşviklerin etkisiyle bu markaların pazardaki konumlarının nasıl şekilleneceği merakla bekleniyor. Çin’den gelen araçlara ek vergi kararlarının uzun vadede sektörde nasıl bir değişime yol açacağını zaman gösterecek.
İlginizi Çekebilir: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı araçlarda güvenlik standartlarını belirledi!
Peki siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Sizce yeni yıl hediyesi gibi başka ek vergi kararları da gelecek mi? Düşüncelerinizi yorumlar kısmında belirtebilirsiniz. Daha fazlası için bizi takip etmeyi unutmayın!