Bu yıl teknoloji sektörünü domine etmeye devam edecek üç şirket var: Apple, Google, Microsoft. Birbirlerine çok benzeseler de bu üç firmanın da para kazandığı farklı yollar, alanlar var. Aslında teknoloji devlerinin birbirinden nasıl farklı şekilde para kazandığını anlamanın güzel bir yolu var; o da açıklanan mali çeyrek raporları.
2013’ün ikinci yarısının sonuç verilerine göre karşımıza şöyle bir tablo çıkıyor:
Apple
Apple’ın açıklanan mali tablosuna göz attığımızda gelirim yüksek kısmının donanım bazlı ürünlerden geldiğini görüyoruz. Gelirinin büyük bir çoğunluğunu iPhone’dan elde eden şirket, grafikten de görebileceğiz üzere iPad ve Mac’ten de hatır sayılır bir gelir elde ediyor. Yazılım bazında %9’luk bir dilime sahip Apple en az geçtiğimiz yıl gelir payını en az iPod’dan aldı.
Birkaç yıl önce Google’ın gelir verilerine baktığımızda gelirin büyük çoğunluğunun reklamdan geldiğini görüyorduk. 2011’de açıklanan rapora göre şirketin reklam gelirleri 2009’a göre %97’lik bir artış sağlamıştı. Bu tablo Google’ın Motorola gibi donanım bazlı şirketleri satın almasıyla biraz değişikliğe uğramış. (Şimdi sattıklarına göre önümüzdeki yıllarda tekrar değişeceğini ön görebiliriz) Tabloda da gördüğünüz gibi %8’lik dilimi kapsayan Motorola ile beraber dijital içerik ve Motorola hariçi donanımı kapsayan “diğer” bölümü , %9 ile şirketin en az gelir elde ettiği bölümler.
Microsoft
Geçtiğimiz yaz gelir açıklamalarını değiştiren Microsoft, böylelikle gelir dağılımını tespit etmemizi epey zorlaştırdı. Ancak yine de 2014 tablosuna baktığımızda %47 ile şirket gelirin büyük çoğunluğunu “ticari kullanım hakkı”ndan kazanıyor.Bu alan Windows, Windows server ürünleri ve İş Ofis servislerini kapsıyor.
Tabloda mavi alanda gördüklerimiz ise şirketin son kullanıcı bazı servislerinden gelen gelirleri ifade ediyor. Bu da son kullanıcıya ulaşan Windows lisansı, Windows Phone, Xbox gibi ürün kategorilerini listeliyor.
İçindekiler