Süper sessiz denizaltılar orduların yeni teknolojilerdeki ilerlemesi ile artık mümkün kılınıyor. İkinci Dünya Savaşı sırasında Alman donanmasının en büyük kozu U-bot adını verdikleri denizaltılardı ve düşman gemilerine ağır darbeler verdiler. İlk örnekleri gaz yağı motoru içeren bu denizaltılar sonrasında dizel motorlara geçiş yaptı. Dibe daldıkları anda bataryadan güç alarak sessiz kalabilen bu denizaltılar diğer zamanlardaysa yüzeye çıkarak dizel motorların çalışması için gerekli oksijeni alabiliyorlardı. Sonuç olarak altta kalma süreleri ve bu esnadaki hızları sınırlıydı. Öncelikli olarak yüzeyde hareket ediyorlardı. Ardından geliştirilen nükleer reaktörlü ve çok daha pahalı olan denizaltılarda motora özel oksijen gereksinimi kalkınca günlerce su altında kalıp yol alabilir hale geldiler. Çoğu, hedeflenen ömürleri 25 yıl boyunca asla yakıt almadılar.
İçindekiler
Süper sessiz denizaltılar sıvı oksijenden güç alıyor
Pahalı olan ve kazalarda sızıntı yaşatabilen nükleer reaktörlü denizaltılara alternatif olarak ise modern dizel motorlu modeller geldi. Örneğin İsveç üretimi Gotland sınıfı dizel-elektrikli denizaltılar çok daha uygun fiyatlı ve hava gerektirmeyen Stirling motoru esaslı itiş sistemi kullanarak haftalarca su altında kalabiliyorlar! Neredeyse tamamen sessiz olan ve sıvı oksijen (LOX) kullanan Stirling motoru 75 kW kapasiteli bir jeneratörü döndürerek bataryaları şarj edebiliyor ya da itiş sistemlerine güç verebiliyor. Aynı zamanda motorun soğutulması için etrafını saran soğuk deniz suyu kullanılıyor; yani işlem pasif biçimde gerçekleşiyor.
Alternatifleri de var
Nükleer reaktörlü denizaltılar için son derece sessiz deniliyor, çünkü sadece reaktör soğutma sistemindeki pompalardan ses geliyor. Stirling motorlu bu alternatif çözüm ise daha da sessiz. Gövde zırhı sonara dirençli malzeme kaplı ve kule kısmı radar emici malzemeden üretiliyor. Ayrıca manyetik sensörlere karşı 27 elektromıknatıs bulunuyor. İç kısımdaki makinelerin üstü titreşim emici kauçuk kaplı. İsveç dışında Çin’in de Stirling motorlu denemeleri var. Rusya ise kendi sessiz denizaltılarında güç için hidrojen hücrelerini tercih ediyor. Almanya ise Type 212 ve 214 serisinde hava gerektirmeyen ama Stirling motoru yerine yakıt hücreleri kullanıyor.