Uzun süredir özellikle Twitter kullanıcılarının, RT oranlarının düşüklüğü ve bunu artırmanın yolları konusunda sorularına maruz kalıyorum. Ben de son 10 günümü kendi Twitter hesabımda “deneysel” bir çalışma yaparak sorunun cevabını farklı bir yol ile bulmaya ayırdım. Bana göre mantıklı sonuçlar verdi ama araştırmalarımda benzeri bir çalışmaya rastlayamadığım için yorumu ve takdiri size kalmış tabii…
Geçen rakamlara geçmeden önce birkaç noktaya değineyim: Her ne kadar günümüzde Türkiye’de Twitter Facebook’a göre daha popüler olarak algılanmaya başlasa da, kullanıcı sayısı açısından Facebook’un gücü Twitter’ın yaklaşık 10 katı (36 milyona, 3,6 milyon gibi bir fark var). Buna rağmen Twitter’ın reklam maliyeti Facebook’un yaklaşık 2 katı. Twitter reklamlarını (sponsorlu reklamlar) büyük çoğunlukla kurum ve kuruluşlar kullanırken, bireysel kullanıcıların reklam kullanma oranı çok düşük. Bunun temel nedeni ise Twitter reklam bütçesi satın alabilmek (tanımlatabilmek) için Twitter Türkiye’ye ulaşmanın gerektiği. Oysa Facebook’ta hesaba tanımlı kredi kartı ile kullanıcı direkt olarak reklam verebiliyor. Geçenlerde bir müşterimiz için Twitter’da yaptığımız çalışmada aşağıdaki reklam grafiğini elde ettik. Reklam çalışması için kullandığımız “denek” ise şahsi Twitter hesabımdı.
Çok detaya girmeden özetleyeyim… Twitter’da reklam vererek 1 kullanıcıya sahip olmanın (hesabı takip ettirmenin) yaklaşık maliyeti 1,40 USD. Araştırma sonuçlarını değerlendirirken, toplantıda kahkahalara boğulduğumuz bir de diyalog yaşadık. Bir arkadaşımız kapının önüne çıkıp yoldan geçenlere 1,40 USD karşılığı yaklaşık 3 TL vererek daha zahmetsiz bir şekilde hesabını takip ettirebileceğini iddia etti. Araştırma araştırmadır… Dediğini yaptık. Öğlen saatlerinde işlek bir noktada stant açıp arkadaşımıza reklam bütçesi tanımladık (Reklam bütçesi 5 TL’lik bir desteydi, yani 500 TL). Standımıza uğrayanlara kısaca durumu (kampanyamızı) açıkladık. Her ne kadar mantıksız bir çalışma olarak görünse de, Twitter reklam modelini açıklamada eğlenceli ve insanların farklı bakış açılarının ortaya çıktığı sonuçlara tanık olduk. Bu sonuçlardan önce yukarıdaki “Twitter Reklam Grafiği”ndeki bazı değerleri yazalım ve sonrasında “Sokak Twitter Reklam” modellememize orantılayalım.
14.11.2013 tarihli dolar kurunu 2,042 TL olarak aldık.
Gerçek Twitter reklam çalışmamızda
Harcanan bütçe: 9514 USD x 2,042 = 19.428TL
Reklamın gösterim sayısı: 4,74 milyon
Reklam sonucu hesabı takip eden kullanıcı sayısı: 6789
Reklam bitimi takipçi başına maliyet: 19428 / 6789 = 2,86 TL
3. gün sonunda takipte kalan kullanıcı sayısı: 6211
3. gün sonunda takipçi başına maliyet: 19428 / 6211 = 3,13 TL
* Yukarıdaki örnekte kampanya bütçesi parçalı olarak farklı tarihlerde kullanılmıştır. Dolayısyla “3. gün sonunda” açıklaması ve değerleri her kampanya “parçacığının” devamındaki 3. gün değerlerinin toplamından elde edilmiştir.
Sokak Twitter reklam çalışmamızda
Harcanan bütçe: 500 TL
Reklamın gösterim sayısı (tahminen): 1300 (bizi fark eden kişi)
Reklam sonucu hesabı takip eden kişi sayısı: 136
Reklam bitimi takipçi başına maliyet :500 / 136 = 3,67 TL
3. gün sonunda takipte kalan kullanıcı sayısı: 9
3. gün sonunda takipçi başına maliyet: 500 / 9 = 55,56 TL
Şimdi bir de şu açıdan bakalım: Geçenlerde bir vakfa, hazırladıkları bir videonun YouTube’da gösteriminde (seyredilmesi için) destek verdik. Hazırladığımız program, sosyal medya ve web sitesi anahtar kelime optimizasyonunu 4 gün boyunca her 20 dakikada bir güncelledi. 4 günde Facebook, Twitter ve Google reklamı için toplamda 427 TL harcadık ve Youtube’da videonun izlenme sayısı 40.711 oldu. Sonrasında vakıf kendi çalışmalarına başladı. O an biz optimizasyon ve reklamı durdurduk. Bir hafta boyunca vakıf 5 bin kişiye e-posta olarak videonun YouTube linkini açıklamasıyla birlikte yolladı. Video 3 televizyon programında duyuruldu. Ünlülere videonun linkinin paylaşıldığı Tweet’ler RT ettirildi. Sonuç olarak video 1 haftada 41232-40711=521 kez izlendi. Buradan şu sonucu çıkarabiliriz. Bir insanın ihtiyacı olan bir şeye yönelmesi / yönlendirilmesi ile ihtiyacı olmayan bir şeyin bir insana dayatılması arasında sosyal medya ve web boyutunda 40711/521=78 kat fark var (bu YouTube iyimser örneği). Diğer taraftan bizim Twitter reklam örneğimize göre de bu oran 6211 takipçi / 9 takipçi = 690 katına çıkıyor. Yazının başındaki RT ve favori konusuna dönersek, her sosyal medya mecrasının (ve her sosyal medya kullanıcısının) içeriklere göre ilgi gördüğü paylaşım gün ve saat aralıkları farklı. Bu nedenle de ancak doğru gün ve saatlerde, doğru kullanıcılara, doğru şekilde ulaşabilen sosyal medya hesapları başarıya ulaşabilir. Bu başarıya ulaşmada reklam bütçesi ve bu bütçenin doğru optimizasyon ile kullanılması da sonsuz önem taşır. Benim kişisel Facebook hayran sayfamın, Twitter hesabımın ve web sitemin aylık reklam bütçesi toplamda 1200 TL civarında. Her konuşmamda, verdiğim her eğitimde ve yazdığım her yazıda aynı noktayı vurguluyorum. Maalesef millet olarak her şeyin “bedava”sını seviyoruz.
Geçenlerde Türkiye’nin en iyi sosyal medya yönetim şirketlerinden birinin sahibi ve yurt dışında bu işin eğitimini almış bir dostum kendi sosyal medya profillerinin de benimkiler gibi başarılı olması için ne yapması gerektiğini sordu. Reklam bütçelemesini vs. anlattım. Aldığım yanıt ise “Bunu doğal yollardan yapmak istiyorum” oldu. Sadece Facebook hayran sayfasından yola çıkayım. Ben kendisinden Facebook için ayda 450 TL harcamasını istedim, yani günde 15 TL. Böylece markasına on binlerce TL’lik bir katkı sağlayacaktı. Ama kendisi bunu “mantıksız” buldu. Yani şunu mu anlamalıyım?: ABD’li günlük yüz binlerce dolar gideri olan Facebook şirketi, arkadaşımın kullanması ve marka değerinden para kazanması için “hayrına” bu yatırımı yapmış. İyiliksever Facebook!.. Aynı şeyler Twitter ve diğer sosyal medya mecraları için de geçerli. Diyeceksiniz ki “Herkesin ayda harcayacak 1200 TL’si mi var?”. Haklısınız ama bir de benim açımdan bakın. Bugün bir gazeteye 2 satır eleman aranıyor ilanı vermek bile günlük 300 TL. Dolayısı yla oranladığımız zaman benim marka yönetimim ve bana getirisi açısından 1200 TL fazlasıyla mantıklı. Şunu da belirteyim ki markanızı tanımıyorsanız, hedeflerinizi bilmiyorsanız ve reklam bütçenizi doğru kullanamıyorsanız 1200 TL’ye yapılanı 10 katı bütçe ile bile yapmanız mümkün değil.
Peki, her kullanıcı sosyal medyaya “para harcamak” ve reklam vermek zorunda mı? Tabii ki hayır. Ama bunu profesyonel marka yönetiminiz için kullanıyorsanız, hele ki bir kurum ya da kuruluş için açılmış hesaplarsa ama az ama çok bir reklam bütçesi tanımlamak zorundasınız, yoksa işiniz gerçekten zor. Görsel, yazılı ve işitsel medyanın gücü her geçen gün azalıyor. Şunu unutmayın: Sosyal medyada gerekli hamleleri yapamıyorsanız markanızın yok olması kaçınılmaz.
2014’te buluşmak dileğimle… Sevgimle kalın.
Bu yazı, Hardware Plus Aralık 2013
sayısında yayınlanmıştır.